29.11.2004 Leech

Ik heb wat maatregelen genomen tegen het leechen van afbeeldingen van deze site. Er werd namelijk nogal wat bandbreedte door externe sites weggezogen. Sinds ik het script een paar dagen geleden op de server heb gezet, zijn er ruim achtduizend pogingen tot leechen geblokkeerd, waaruit blijkt dat het wel nodig is.

Ik hoor echter net dat iemand helemaal geen afbeeldingen meer op de site kan zien. Zijn er nog anderen die daar last van hebben? Als dat zo is, of je krijgt 403 Forbidden errors, gebruik je iets als een AdBlocker of Norton Internet Security?

style="display: none" >
alex | 12:03 | geek | verberg reacties
1) print ("s"); } else { print("reageer"); } ?>  »

Ik mag niet reageren, hij is reeds bekend met mijn instellingen… ;-)

Ben - 29.11.2004 - 12:06

Gaat hartstikke goed hier. Ik zie gelukkig alles.

Storm - 29.11.2004 - 12:15

hier ook geen probleem….gelukkig.

koen - 29.11.2004 - 12:36

Ook hier gaat alles soepeltjes.

Job - 29.11.2004 - 12:49

Gaat goed, zelfs in de RSS feeds staan de plaatjes.

Jeroen - 29.11.2004 - 13:28

Gelukkig geen problemen hier,ziet er prima uit.

henny - 29.11.2004 - 13:36

Heb Mozilla Firefox en knetterveel spy-troep op mijn PC, maar Moose is altijd weer een oase van rust en veiligheid: niks aan het handje hiero!

luuk - 29.11.2004 - 13:58

Niets aan de hand..in Curacao kom je goed door.

Cerito - 29.11.2004 - 14:08

ik zie zelfs plaatjes die ik helemaal niet wil zien (boek van giphart)

:)

arno - 29.11.2004 - 14:45

firefox 1.0 op mac osx met adblock geeft hier geen enkel probleem

“all quiet on the western front sir”

[anoniem] - 29.11.2004 - 16:02

Ik krijg volgens mij alles te zien wat ik moet zien. I love my Apple ;-)

Vampire - 29.11.2004 - 19:39

Ook ik heb Apple, en zie plaatjes. Hoewel er bij dit stukje geen afbeelding staat, klopt dat?
Maar wat is ‘leechen’ precies? Is het gevaarlijk?

BeeDee - 29.11.2004 - 22:42

Ik zie alle plaatjes nog!
Maarhe… Hoe voorkom je dit? Ik hoor het graag van je. Lijkt me wel fijn voor mijn site!

KrijnOnline - 29.11.2004 - 23:34

Geen problemen aan deze kant

Marco - 30.11.2004 - 00:45

Alles positief: zelfs met ad-blocker van Norton, ik blijf alle plaatjes zien, en dat zou ik ook zeker niet willen missen :-)

Pietje Positief - 30.11.2004 - 00:46

@BeeDee en Krijn: Het is niet gevaarlijk. Bij leeching, ook wel hotlinking genoemd, laadt iemand een afbeelding op zijn site van een andere dan de eigen server. In principe is dit diefstal van bandbreedte (dataverkeer), ook al hebben veel mensen daar geen idee van. Hier staat een uitgebreide uitleg en hier en hier staan voorbeelden hoe je het kan voorkomen.

(Met dank aan Bob)

alex - 30.11.2004 - 10:54

Kijk, vandaag werk alles ook hier weer. Gelukkig maar.

Ben - 30.11.2004 - 11:40

Alles goed hier! Ik zal de bandbreedte ook eens nalopen, vooral nu er een eigen foto van Diana Krall op staat.

Hans - 30.11.2004 - 13:10

Victor Charlie Charlie: ik zie alle plaatjes. Over.
(is dat een echt woord trouwens? leechen? Klinkt erg grappig namelijk.)

KatYo - 30.11.2004 - 14:42

Ik zit eigenlijk wel een beetje te wachten op een afbeelding.

Renesmurf - 30.11.2004 - 18:42

De toiletjuf in volle glorix.

cockie - 30.11.2004 - 19:10

*zwaait met hand* Probleem!

Als ik via de link op mijn site ga is alles in orde, maar als ik refresh of rechtstreeks in mijn i-e browser typ zijn de plaatjes weg.
In Mozilla is het echter wel allemaal in orde.
Ik gebruik geen Norton, noch Adblocker.

jessie - 30.11.2004 - 20:25

ook vanaf de H.V.A. kreeg ik geen plaatjes binnen vandaag… Maar waar het aan ligt… Ze hebben een netwerk… meer weet ik er ook niet van :-)

Joepje - 30.11.2004 - 21:18

@jessie: ik heb hetzelfde geprobeerd als jij en inderdaad, met de hand de url intypen en refreshen in IE zorgt ervoor dat de afbeeldingen niet laden (en dan alleen met www. in de url).

Ik heb het script wat aangepast, en nu werkt het bij mij probleemloos. Ik hoop voor anderen ook.

alex - 30.11.2004 - 22:36

We gaan morgen testen. “Wie hef wajz toe meek tziz peejz not loot…”

Ben - 30.11.2004 - 22:40

Kan het zelfs helemaal hier in Boise zien, en dat is toch een HEEL end voor die plaatjes om zover door die kabel onder de zee door te reizen :-) Of zoiets.

De Co - 01.12.2004 - 05:28

hier doet ie het nu ook goed

joep - 01.12.2004 - 16:42

@alex: dank voor je uitleg. De ‘Leech’ (bloedzuiger) is dus eigenlijk degene die ervoor zorgt dat op zijn site jouw plaatje via jouw server te zien is. Dat lijkt me wel de moeite waard om tegen te gaan.

BeeDee - 03.12.2004 - 01:15

Als het leechen blokeren bij werkt prima ik merk er nix van.
zou wel graag van je script of beveiliging gebruik willen maken voor de site die ik beheer, als dit moglijk is hier worden nogal wat tabellen geleechd.

Joost - 27.10.2006 - 22:00
reageer







onthoud mij:






Alle HTML-tags behalve <a href>, <b>, <i>, <strong>, en <em> worden uit je commentaar gestript. Je e-mail adres wordt nooit gepubliceerd.

27.11.2004 Carré

Veel had ik er al over gelezen. De sfeer, de geur, de charme van Carré. Maar nooit was ik er geweest. Dus toen ik las dat er ter gelegenheid van de heropening na de renovatie een open dag zou worden gehouden, ben ik even gaan kijken.

Het ruikt nieuw, alles zit strak in de verf, de stoelen zitten lekker. We werden getrakteerd op de documentaire ‘De Magie van Carré’ van Ineke Hilhorst, waarna iedereen door het gebouw mocht struinen.

Het is mooi geworden. Ik vind het jammer dat ik het in de oude stijl nooit heb gezien.

Het vernieuwde Carré in al zijn glorie

Update: nog een panoramaatje te uwer vermaeck.

style="display: none" >
alex | 15:46 | theater | verberg reacties
1) print ("s"); } else { print("reageer"); } ?>  »

Grappig, want op jouw foto lijkt er niets veranderd sinds de verbouwing! Tenminste, zo op het eerste gezicht is het hetzelfde alleen iets opgeknapter.

Merel - 27.11.2004 - 16:03

Het oude Carr? was vooral afgeleefd en ?rrug krap, zelfs voor een benedenmaats tiepje als ik…

Eric - 27.11.2004 - 16:31

Erg sterke foto

fr?d?ric - 27.11.2004 - 17:17

ik zou wel eens een potje willen punkrocken op zo’n podium.

frommel - 27.11.2004 - 19:29

Je bent te goed voor deze wereld… Als ik jou was zou ik je logo snel op die pano zetten. Want mooi is ie zeker!

michel - 27.11.2004 - 20:25

Carr? was afgeleefd, krap en erg stijl op de bovenste rangen. Als de sfeer is behouden en als het lijkt alsof er niets is veranderd, is die verbouwing dus goed gelukt

hansb - 27.11.2004 - 20:33

Goeie foto hoor qua sfeer. Wat is Carre toch een pracht pand. Met welke lens heb je deze foto gemaakt?

Suzanne - 28.11.2004 - 13:15

Hallo Moose,

Ik ben in het oude Carr? geweest, maar nog niet in het nieuwe. In ieder geval stoorde het oude me niet zo erg als het oude Tuchinsky. Zo, dat was een vage afgebladderde boel. :-) Mo

urbanissiMo - 28.11.2004 - 23:13

Oeh, de Carr? in Vlaanderen is iets helemaal anders dan die in Hollandia blijkbaar. :) Mooi!

jessie - 30.11.2004 - 20:19
reageer







onthoud mij:






Alle HTML-tags behalve <a href>, <b>, <i>, <strong>, en <em> worden uit je commentaar gestript. Je e-mail adres wordt nooit gepubliceerd.

25.11.2004 Mist (3)

Amstel, 09:01 uur

style="display: none" >
alex | 10:55 | fotografie | verberg reacties
1) print ("s"); } else { print("reageer"); } ?>  »

z o m o o i …

hansb - 25.11.2004 - 11:45

Naargeestig sfeertje…bijzonder, die contouren van de fietser staan er wonderwel goed op.

Simone - 25.11.2004 - 12:55

Bijna een Monet.

JW - 25.11.2004 - 13:44

KCnx :)

Storm - 25.11.2004 - 14:54

Magnificent photo, Alex!

Lisa - 25.11.2004 - 15:02

Prachtig, fietsertje erbij op.

Rick - 25.11.2004 - 15:49

Jawadde! Perfect timing!

Dwangbuis - 25.11.2004 - 16:13

Hmmm…. Ik zou bijna zeggen, met die fietser er in, dat je Cartier-Bresson-achtige klasse hebt benaderd. En da’s heel wat.

chris - 25.11.2004 - 16:18

… en heel precies assymetrisch-symmetrisch. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Rich - 25.11.2004 - 18:26

Maak je sensor eens schoon?

George - 25.11.2004 - 18:28

Mist is mooi!
De stad krijgt een wat mysterieuze 19e eeuwse uitstraling……..

Rick II - 25.11.2004 - 18:29

Erg mooi. Je hebt trouwens meer juweeltjes in je gallery staan.
Is dit echt alleen maar hobby?

Jeroen - 25.11.2004 - 20:07

Heb veel bejaarden op die mistige dag horen zeggen: ‘jeetje, wat een klein wereldje.’ Dat schijnt een trend te zijn onder ouderen, tegen elkaar zeggen dat het een klein wereldje is als het mistig is.

marCel! - 26.11.2004 - 11:45

Lens beslagen met dit koude weer?

Demos - 26.11.2004 - 13:42

Wat een kleine wereld, h? Demos.

Rick - 26.11.2004 - 16:08

@Jeroen: echt alleen maar hobby. De aspiraties om professioneel te fotograferen komen bij vlagen op, om daarna weer weg te gaan. :)

@Demos: Nee hoor, maar m’n zoeker wel. En autofocus kon ik ook vergeten.

alex - 26.11.2004 - 16:08

De autofocus schoot zeker de hele tijd heen en weer ;-)

B-art - 26.11.2004 - 16:56

Oooooh, wat mooi!!!

Berta - 01.12.2004 - 22:08
reageer







onthoud mij:






Alle HTML-tags behalve <a href>, <b>, <i>, <strong>, en <em> worden uit je commentaar gestript. Je e-mail adres wordt nooit gepubliceerd.

24.11.2004 Coffee and Cigarettes

Coffee and Cigarettes recensie

4/5 

Coffee and Cigarettes is een compilatie van elf korte zwart-wit films, die allemaal in ongeveer dezelfde stijl zijn opgezet. Twee of drie vrienden ontmoeten elkaar in een barretje en praten onder het genot van een kop koffie en een sigaret over de meest uiteenlopende onderwerpen.

Er zijn hilarische momenten, zoals Tom Waits die Iggy Pop vertelt hoe hij muziek met geneeskunde combineert — Sorry I’m late, I had to perform a tracheotomy with a ballpoint! — en Alfred Molina die een verveelde Steve Coogan vertelt dat ze neven van elkaar zijn, maar er zijn ook minder geslaagde dialogen, zoals Jack and Meg White (van The White Stripes) die praten over de Tesla spoel.

De grote diversiteit van de cast is een feest op zich. Van Wu Tang Clan leden tot Cate Blanchett, van Roberto Benigni tot Bill Murray, allemaal even eigenzinnig en kleurrijk. Door de grote mate van improvisatie zijn de scenes van wisselende kwaliteit. De film heeft plot noch boodschap en als je er met die verwachtingen naartoe gaat, heb je een leuke avond.

Overigens is Jim, het broertje van bioscoopkat Jules, nog steeds vermist. Jules en de mensen bij Kriterion missen hem erg…

style="display: none" >
alex | 13:15 | film | verberg reacties
1) print ("s"); } else { print("reageer"); } ?>  »

De dialoog tussen Molina en Coogan steekt er wat mij betreft met kop en schouders bovenuit. Verder zou ik de film willen categoriseren als “wel aardig”. Dekt de lading wel, dunkt me.

Low - 24.11.2004 - 13:36

Het klinkt goed. Voor als je vermaakt wil worden, met niet al te hersenloos vermaak, maar ook weer niet te veel na wil denken.

henriette - 25.11.2004 - 00:38

Ik vond dat filmpje met Meg en Jack White erg leuk, vooral omdat het zo absurd was. Een Teslaspoel meeslepen naar het caf?, hoe verzin je het.

jeroen - 25.11.2004 - 14:52

Prachtige plaat!!, doet mij aan een van mijn Parijs foto’s denken;-)

Willem Wernsen - 25.11.2004 - 16:42

Maar is het nou een bioscoopfilm of kan ie ook op video, blijf ik me afvragen. Ik opteer toch voor dat laatste, als het toch een praatfilm is.

Flo - 26.11.2004 - 16:35
reageer







onthoud mij:






Alle HTML-tags behalve <a href>, <b>, <i>, <strong>, en <em> worden uit je commentaar gestript. Je e-mail adres wordt nooit gepubliceerd.

23.11.2004 Kantoorleven (8)

Vorige week ben ik voor het eerst naar de fitnessruimte in het kantoorgebouw geweest. Voor de verhuizing in juni was iedereen nog dolenthousiast over de mogelijkheid onder werktijd te kunnen sporten. Maar toen we eenmaal in het nieuwe kantoor zaten, bleef het akelig stil bij mijn waarde collega’s. Omdat ik een mietje ben, durfde ik niet alleen te gaan. Stel dat er van die spierbundels zouden zijn, of erger nog, meisjes! Ik durf al helemaal niet naar zo’n les, met zo’n hypergemotiveerde juf die ‘nog tien! nog negen!…’ gilt. Ik wil best sportief doen, maar dan wel in volstrekte anonimiteit en zonder spiegels of weegschalen.

De kleedruimte hing vol zweterige kleding. Toch was er bijna niemand aanwezig. Het bleek dat collega’s hun kleding daar gewoon laten hangen, om het de volgende keer gewoon weer te gebruiken. Yuk. Zoals verwacht werd ik verwelkomd door een iets te enthousiaste dame, die al binnen vijf minuten over trainingsprogramma’s en afvallen begon. Na haar uitnodigingen om met lessen mee te doen ontweken te hebben, zocht ik de apparaten op. Een hometrainer, een loopband, een crosstrainer, een roeimachine. Omdat ik al genoeg fiets en hardlopen niet in mijn genen zit, stapte ik op de crosstrainer. Ik kende het ding van de andere sportschool, maar dit model had zwenkende voetsteunen. Dat vonden ze blijkbaar leuk bij de firma Technogym, waardoor ik tien minuten lang vervaarlijk voorover danwel achterover zwaaiend calorieën verbrandde. Mijn idiote gezwabber werd gadegeslagen door twee collega’s die babbelend tegen de sportdrankkoeler leunden.

Hijgend, maar niet uit het veld geslagen stapte ik op de roeimachine, alwaar ik mij uitkijkend over druilerig Amstelveen een kwartiertje King of the River waande. Na het douchen merkte ik dat ik geen spul voor mijn haar had meegenomen. Met een jaren tachtig coupe kroop ik achter mijn pc. Leuk. Doen we snel nog eens.

alex | 15:55 | algemeen geleuter | 1) print ("s"); } else { print("reageer"); } ?>
style="display: none" >
alex | 15:55 | algemeen geleuter | verberg reacties
1) print ("s"); } else { print("reageer"); } ?>  »

Ik geloof dat ik maar ‘s niet mee ga…

Ben - 23.11.2004 - 16:07

Met een platte pruik voor je platte beeldbuis ;-)

Rick - 23.11.2004 - 16:12

Hahahahahahahaa! Hilarisch!

jessie - 23.11.2004 - 17:12

Hahaha geweldig, ik zou zeggen ga zo door!!!!!!!.

Henny - 23.11.2004 - 19:07

de sporthal in de Stopera is onder in de kelders: geen spiegels, geen opzwepende gymjuf, maar ook geen uizicht. nou ja: blinde muren!

hansb - 23.11.2004 - 19:21

De jaren tachtig zijn weer hartstikke in.

henriette - 23.11.2004 - 20:31

(Barry Hughes) Vooral doorgaan (/Barry Hughes)

Koen - 24.11.2004 - 12:39

Propere collega’s * knijpt zijn neus toe *

Dwangbuis - 24.11.2004 - 14:38

Fit…fitter…fitst.

Simone - 25.11.2004 - 13:07
reageer







onthoud mij:






Alle HTML-tags behalve <a href>, <b>, <i>, <strong>, en <em> worden uit je commentaar gestript. Je e-mail adres wordt nooit gepubliceerd.

22.11.2004 Amsterdam autovrij

Een bijzonder gezicht: wegens werkzaamheden aan de Herengracht tussen Oude Spiegelstraat en Gasthuismolensteeg staan er tijdelijk auto’s noch bomen. Dat laatste is dan wel weer jammer…

style="display: none" >
anneke | 11:10 | fotografie | verberg reacties
1) print ("s"); } else { print("reageer"); } ?>  »

meerdere foto’s aan elkaar geplakt, of hippe lens?

chris - 22.11.2004 - 11:42

kaal zeg, zo zonder auto’s.

arno - 22.11.2004 - 12:17

Dat van die lens vroeg ik me eigenlijk ook af…

en?

koen - 22.11.2004 - 16:09

@chris en koen: ik heb uit de hand 5 foto’s geschoten (op 17 mm) en Alex heeft er vervolgens een panoramaatje van gebakken.

anneke - 22.11.2004 - 16:15

Zo zonder bomen levert het wel een grappig beeld op… straatje in Madurodam?

Simone - 22.11.2004 - 16:16

voor het Totale Cunsumentisme toeslag en het centrum van Amsterdam op zondagen werd overspoeld door winkelende dagjesmensen had je dat gevoel ook wel eens op zondagochtend

hansb - 22.11.2004 - 18:15

ik bedoel natuurlijk toeSLOEG niet slag

hansb - 22.11.2004 - 20:07

Mooi zeg, zo’n panoramisch beeld. Geeft direct weer een andere kijk op Amsterdam.

jessie - 22.11.2004 - 22:05

Zonde van die bomen, hopelijk komen er volwassen exemplaren voor terug.
@Hansb: Het kan nog steeds, maar dan moet je wel vr?eg zijn op zondagmorgen.

Pietje Positief - 23.11.2004 - 10:57
reageer







onthoud mij:






Alle HTML-tags behalve <a href>, <b>, <i>, <strong>, en <em> worden uit je commentaar gestript. Je e-mail adres wordt nooit gepubliceerd.

21.11.2004 Museumplein, 17:23 uur

De rij om Albert Heijn binnen te mogen…

style="display: none" >
alex | 18:35 | fotografie | verberg reacties
1) print ("s"); } else { print("reageer"); } ?>  »

Ben blij dat ik naar AH Waterlooplein gegaan ben!

Berta - 21.11.2004 - 19:20

Wat was er te doen???

Vampire - 21.11.2004 - 19:33

je moet wat op een druilerige zondagmiddag.

frommel - 21.11.2004 - 20:06

Wat wat wat gaande?

Jo-Han - 21.11.2004 - 20:54

Ik heb werkelijk geen idee wat er aan de hand was, alleen dat er ??n iemand naar binnen mocht als er iemand naar buiten kwam. Er stonden drie mensen van de beveiliging alles te regelen. Waarschijnlijk was het overvol, maar misschien wilde iedereen gewoon zijn schoen zetten… :)

alex - 21.11.2004 - 21:03

damn…. dat slaat echt op lucht, zeg! Ook rond die tijd :-S

Joepje - 21.11.2004 - 21:16

Waarschijnlijk was er helemaal niets te doen, maar was het een drukke dag, en toen er al wat mensen stonden dacht iedereen: h?, daar is iets te doen, laten we aanschuiven…

jessie - 22.11.2004 - 00:05

Of de nieuwste ronde prijsverlagingen (dus toch jarenlang teveel betaald..?) werpt zijn vruchten af…

Ben - 22.11.2004 - 18:09

Sinterklaas h? ;)

Dwangbuis - 24.11.2004 - 14:35

In de rij voor de supermarkt… Dat is wel heel erg ouderwets/oorlogstijdperk..

KatYo - 24.11.2004 - 14:52
reageer







onthoud mij:






Alle HTML-tags behalve <a href>, <b>, <i>, <strong>, en <em> worden uit je commentaar gestript. Je e-mail adres wordt nooit gepubliceerd.

20.11.2004 Monnikenwerk

Wat is het hier stil, denkt u wellicht. Dat zit zo, wij hebben het een beetje druk. Druk met dingen waar niet echt over te schrijven valt. En aangezien wij bij andere logs altijd “Schrijf dan niks!” roepen bij opvulstukjes, is het wel zo consequent om dat dan zelf ook niet te doen. Kijk, ik zou kunnen schrijven over het feit dat we bij Albert Heijn alleen mandarijnen per kist konden kopen en we dat veel te veel vonden. Of erger nog, wat er gebeurde in de rij voor de kassa. Maar dat zal ik u besparen.

Vandaag, op deze druilerige dag, hebben we foto’s ingeplakt en negatieven uitgezocht. Foto’s van de vakantie in Florida welteverstaan. Ze staan dan wel binnen een dag netjes gerangschikt op internet, maar de papieren versies zaten nog altijd in een doos. En nu we film schieten en dat daarna meteen scannen, lagen er ook nog her en der zakjes met negatieven. Omdat de hoeveelheid ons boven het hoofd begon te groeien, trotseerde Anneke een hoosbui om bij de Hema fotobladen, ringbanden, insteekhoezen, fotohoekjes en presentatiemappen te halen, terwijl ik van de gescande negatieven contactafdrukken maakte. Een uur later zag de eetkamertafel er ongeveer zo uit:

Met als voorlopig resultaat: inmiddels vierendertig fotoalbums, een map met negatieven, een map met de beste foto’s, zodat er een begin naar een echt portfolio is, en een map met inspiratiefoto’s. We zijn doodop…

alex | 22:51 | algemeen geleuter | 1) print ("s"); } else { print("reageer"); } ?>
style="display: none" >
alex | 22:51 | algemeen geleuter | verberg reacties
1) print ("s"); } else { print("reageer"); } ?>  »

Ik zag allerlei herten die op de uwe lijken in een reclamefolder van de week. maar nou ben ik de naam kwijt,ik dacht Neckerman.

swanz - 20.11.2004 - 23:58

Wat goed! Ik neem me nog steeds voor om alles een keer netjes uit te zoeken; alle foto’s (en dan echt van sinds ik 8 was) zijn nog in schoenendozen. Digitaal is gelukkig wel al dubbel op backup.

Nu bijhouden!

Demos - 21.11.2004 - 00:08

Mooi hoor, ik ben jaloers;-)

odette - 21.11.2004 - 18:28

Je zou bijna blauwe vingers krijgen van al dat inplakken.

Rick - 21.11.2004 - 21:16

Die mandarijnen van AH heb je vast al allemaal opgegeten… die zijn nl. zo heerlijk zoetsappig!

Simone - 21.11.2004 - 22:41
reageer







onthoud mij:






Alle HTML-tags behalve <a href>, <b>, <i>, <strong>, en <em> worden uit je commentaar gestript. Je e-mail adres wordt nooit gepubliceerd.

16.11.2004 Bridget Jones: the edge of reason

Bridget Jones: the edge of reason recensie

3/5 

De tweede Bridget Jones film gaat verder waar het eerste deel is opgehouden. Dat was blijkbaar bij het punt dat Bridget advocaat Mark Darcy aan de haak heeft geslagen, maar van dat gegeven kon ik me uit het eerste deel niets herinneren. Kennelijk heeft het destijds niet zo veel indruk gemaakt, maar daar is het het type film ook niet echt naar.

In de pers werd het nieuwe deel volledig afgeslacht, maar eigenlijk vond ik hem wel vermakelijk. Ik heb niet geërgerd zitten kijken, ik heb geregeld moeten lachen, en ach, dat het plot hier en daar wat stompzinnig en voorspelbaar is, dat kan ik een film als deze best vergeven. Hij heeft genoeg leuke momenten voor een paar uurtjes ontspanning.

style="display: none" >
alex | 20:39 | film | verberg reacties
1) print ("s"); } else { print("reageer"); } ?>  »

Ik he de eerste wel gezien (denk ik, op dat vlak laat mijn geheugen me wel al eens in de steek), maar voor de tweede zal ik wel wachten tot ie op video uitkomt. En als m’n vriend het huis uit is :)

jessie - 17.11.2004 - 02:21

Kon je je niet meer herinneren? In de sneeuw, bij haar appartement, rent Bridget achter Mark Darcy aan om hem toch haar liefde te verklaren. Het was dat moment waarop de halve zaal een traantje wegpinkte… ;-)

Arjan - 17.11.2004 - 08:35

Ik wil ‘m ook nog gaan zien, heb deel 1 ook gezien maar niet in de bioscoop. Ik ben benieuwd. (je weet van tevoren toch al wel dat het een ‘lichte’ film is. Puur voor vermaak. Geen diepe drama’s)

karin - 17.11.2004 - 11:31

Ben n?t terug van Der Untergang.
Heb er ook een verhaaltje bij. Zelden z?lf een vernietiging z? dichtbij gezien.

EJ - 17.11.2004 - 22:53

@EJ: Ik ben ook erg benieuwd. Der Untergang en Coffee and Cigarettes staan bovenaan de kijklijst.

alex - 17.11.2004 - 23:02

het is alleen al leuk om naar haar (gestuntel) te kijken…ja toch!

maria - 18.11.2004 - 09:28

Dat stukje in die drogisterij. Ich bin mit baby..geweldig stukje!!

Sum - 18.11.2004 - 14:29
reageer







onthoud mij:






Alle HTML-tags behalve <a href>, <b>, <i>, <strong>, en <em> worden uit je commentaar gestript. Je e-mail adres wordt nooit gepubliceerd.

15.11.2004 Kijkdagen in Het Blok

Afgelopen weekend waren de kijkdagen van het televisieprogramma Het Blok. Ik was nieuwsgierig naar het resultaat van elf weken klussen, dus ik ben even gaan kijken nadat Sinterklaas voorbij was gekomen.

Ik kende de Czaar Peterstraat alleen als onderdeel van een gribusbuurt met vervallen panden, dus ik was benieuwd naar de extreme make-over naar ‘nieuw-hip’. De Pijp versie 2.0 zeg maar. In de beelden van Amsterdam die je in het programma voorgeschoteld krijgt, wordt de indruk gewekt dat er allemaal leuke terrasjes in de buurt zijn en het strand van Blijburg slechts op een steenworp afstand ligt. Maar ook op een zonnige dag als gisteren doet de buurt wat troosteloos aan, zo vlak langs het spoor.

De Postbank had het gebeuren groots aangepakt. Op een nabij gelegen parkeerplaats stond in een enorme tent met een leger hypotheekadviseurs klaar met een hapje en drankje. Uitzendbureaudames gehuld in Postbank fleece-jacks brachten de potentiële kopers, maar vooral dagjesmensen, naar de woningen. Alle Blokbewoners waren aanwezig om hun woningen aan te prijzen. Ze waren allemaal opvallend open en praatgraag. De meeste vragen gingen over de stress van het klussen en de constante aanwezigheid van een camera. Over koopsommen werd nauwelijks gesproken. De enkele hypotheekadviseur die uit de tent was meegekomen stond er wat verloren bij.

Op het eerste gezicht zagen alle appartementen er mooi uit. Ze waren ook stuk voor stuk groter dan dat ze op televisie leken, behalve dat van Elmer en Nanette. Wat me opviel was het verschil in afwerking. Je kon duidelijk zien in welke appartementen professionals aan de gang waren geweest. Al met al lijkt me het appartement van Jochem en Wina het fijnst om zo in te wonen, maar zal de woning van Lieke en Michon wel gaan winnen. Prachtige materialen, heel mooi afgewerkt en dat hele witte is eenvoudig aan te passen als je daar niet van houdt.

Michon bespreekt zijn relatie met Lieke

style="display: none" >
alex | 09:51 | televisie | verberg reacties
1) print ("s"); } else { print("reageer"); } ?>  »

Die Ikea keukens ogen niet eens zo gek zo.

Storm - 15.11.2004 - 10:34

Waarom staat Michon daar achter een touwtje? Mochten jullie nergens aankomen soms?

Minca - 15.11.2004 - 11:21

De Pijp versie 2.0 :-)

henriette - 15.11.2004 - 15:56

Zozo, heet dat in Nederland Het Blok? Bij ons in Belgi? heet dat programma The Block.

Dwangbuis - 15.11.2004 - 16:00

Hee, wat leuk dat je daar geweest bent! Vanaf de tv zou ik trouwens ook voor het appartement van W&J kiezen. Alleen al vanwege die kleurige badkamer-wand. En ht dokterwass natuurlijk;-)

odette - 15.11.2004 - 16:37

Ik zou nav de televisie ook voor Wina en Jochem kiezen. En ik vroeg me ook heel erg af of de appartementen groter of kleiner zouden lijken.
Heb je enig idee wat zo ongeveer de vraagprijs was?

Merel - 16.11.2004 - 10:32

@Merel: De waarde van de casco woningen zijn getaxeerd zo rond de ?235.000, voor ieder appartement ligt het ietsje anders. Ik heb geen idee hoeveel waarde er is toegevoegd door de verbouwing, dat zal op de veiling wel duidelijk worden.

alex - 16.11.2004 - 10:54

Sjemig. Duur man.

Merel - 16.11.2004 - 12:09

Het lijkt me heel raar om te gaan wonen in een appartment dat je op tv opgebouwd hebt zien worden door die mensen, met alle ruzies, problemen en foutjes enzo…
En voor zover ik heb begrepen koop je het met inrichting, dat lijkt me al helemaal niks.. Maar leuk om dit zo te lezen :)

KatYo - 16.11.2004 - 17:02

En waar ik vooral nieuwsgierig naar ben is hoe het met onze stellen gaat. Ik verwachtte toch minstens 3 scheidingen. Wat was jouw indruk?

daisy - 16.11.2004 - 22:19

Ik heb de indruk dat de producenten alle conflicten tussen de deelnemers flink aan elkaar hebben gesneden, waardoor het lijkt alsof ze constant ruzie hebben. Toen ik Lieke en Michon, de grootste ruziemakers, vroeg wat zij vonden van de manier waarop hun vermeende relatieproblemen in beeld zijn gebracht, antwoordden zij beiden dat ze erg blij waren dat iemand het op die manier vroeg. Lieke vertelde dat wildvreemden haar een bitch noemen. “Erger nog dan Chazia Mourali!”

Ik denk dat het in werkelijkheid allemaal reuze meevalt. Met elf weken pais en vree scoor je geen kijkcijfers.

alex - 16.11.2004 - 22:44

Ook wij zijn afgelopen zondag wezen kijken in de appartementen en zijn van mening dat door de rustige een warme wittinten Lieke en Michon gaan winnen, ook doordat de whitewashvloer en het fornuis er duidelijk bovenuit steken. Inzake het door Wina en Jochem verbouwde appartement de opmerking dat de kleurrijke tegelwand in de badkamer en een streepje in de keuken een wereldvondst is. Schitterend zoals de moderne kleuren door Wina en Jochem overal, zonder storend te zijn, terug komen. Wij hebben in zijn geheel een leuke en leerzame middag gehad.

Frits en Trudy Hartgers - 19.11.2004 - 15:15

Ik ga morgen kijken. (Mis het nooit!)

karin - 20.11.2004 - 14:08

hey ik ben vandaag bij het blok geweest. Het zag er keurig uit. Als ik het geld er voor had had ik er eentje gekocht.

jw - 20.11.2004 - 17:27

Hallo,

Ik ben gister met mijn schoonzus naar het Blok geweest. Wij vonden het echt super. De appartementen waren echt geweldig, maar wel veel kleiner dan op tv.
Vond het appartement van Lieke & Michon toch het mooist, wat ik niet gedacht had. Op tv vond ik het te wit lijken, maar in het echt was het echt schitterend. Michon was ook erg aardig. Brett was ook heel spontaan en enthousiast. Kortom het was geweldig om bij het Blok te mogen kijken.

Groetjes

Groetjes

Sessis - 21.11.2004 - 17:34

He,

Ja,ja, ook wij zijn gisteren bij het Blok geweest. Nanet en Elmer worden niet vaak genoemd. Als dat je smaak is, heb je ook daar een heel leuk appartement aan, heel sfeervol.
Leuk trouwens om de bewoners te spreken. Je kent hen een beetje, tenminste dat denk je, maar zij kennen jou natuurlijk niet.
Met Wina nog over Theo gesproken. Hij is echt zo’n muggenzifter, een echte uitvoerder. Voor het productieteam was Theo overigens een aangename verrassing. Het zorgt tenslotte toch vor leuke televisie.

wilma - 21.11.2004 - 20:20

heeeey de kijkdagen waren echt suuuuuper leuk en jullie appartement vonden we ook echt suuuuper mooi. Juliie hebben trouwens ook een heeele leuke site met een suuuuper gaaf spel. veel succes nog verder! groetjes uit Brabant, van Miriam en Ilse

Ilse - 24.11.2004 - 20:05

Via directe bronnen is vernomen dat Lieke en Michon winnaar van “het blok” zijn.

A. - 28.11.2004 - 22:20

Absoluut onmogelijk om dat nu al aan te geven, aangezien de veiling het enige is dat min of meer life te zien zal zijn. Al die weken hebben we achter de feiten aangelopen, Lieke en Michon zijn zelfs al op vakantie geweest!, maar de veiling is toch echt pas op 5 december… Zeker weten, want ik heb er uitgebreid naar ge?nformeerd bij Boer Hartog Hooft.

Wat mij betreft zijn Lieke en Michon inderdaad de winnaars, ze hebben echt een schitterend appartement afgeleverd, maar op 5 december zal blijken of meer mensen daar zo over denken!

Duimen!

P. - 29.11.2004 - 12:11

LIEKE EN MICHON EN WINNEN TV-PROGRAMMA HET BLOK
(Van onze mediaredactie)
AMSTERDAM (GPD) ? Het paar Lieke en Michon heeft gisteren het televisieprogramma Het Blok
gewonnen en daarmee ruim 96.000 euro. Het door hen verbouwde appartement in Amsterdam bracht
tijdens een veiling gisteren 45.000 euro meer op dan de taxatie van
220.000 euro. Daarbovenop ontvingen ze de hoofdprijs van vijftig mille.
Voor het paar Nanet en Elmer waren de druiven zuur. Het door hen opgeknapte appartement werd niet
verkocht, waardoor zij na weken van hard klussen met slechts 1250 euro winst achterbleven. Het duo
Brett en Tobias zag zijn appartement gisteren voor
235.000 euro van de hand gaan (taxatie 225.000) en Wina en Jochem voor 249.000 euro (taxatie
235.000). Het gezamenlijk opgeknapte appartement werd voor negentigduizend euro verkocht (taxatie
85.000). De vijfduizend euro winst werd onder de vier stellen
verdeeld, zodat Nanet en Elmer toch nog 1250 euro wonnen.
In het tv-programma Het Blok (Net 5) was de afgelopen weken te zien hoe vier stellen elk een ruw
opgeleverd appartement in Amsterdam opknapten plus gezamenlijk een vijfde appartement met als
doel de woningen na afloop te veilen. Voor elke verbouwing
was een budget van 35.000 euro beschikbaar.
Voorafgaand aan de start van het programma zijn de woningen getaxeerd door een makelaar. De
meeropbrengst tijdens de veiling zou voor de deelnemers zijn. Voor degenen met de hoogste winst lag
nog eens vijftig mille klaar.
Dat lukte dus niet bij Nanet en Elmer. Hun woning was getaxeerd op 235.000 euro. Nadat zij er voor
35.000 euro plus vele eigen uren aan vertimmerd hadden, werd er gisteren niet meer dan 235.000 euro
voor geboden. Daarop is het appartement van de veiling
genomen en wordt nu in de vrije verkoop gebracht. Gisteren boden per woning ongeveer vijftien
mensen.

HST - 05.12.2004 - 20:56

En het is doorgestoken kaart…

De koper van het appartement heeft afspraken met Michon…

HST - 05.12.2004 - 20:57

Ik vind het maar raar.
Waarom is het appartement van Elmer en Nanet opeens in de vrije verkoop gebracht? Er werd toch 235.000 geboden?
De hele veiling verliep gek. Er werd amper geboden en nauwelijks opgeboden, behalve bij het appartement van Lieke en Michon.
Wina en Jochem hadden nog mazzel dat de mevrouw die had geboden haar eigen bod mijnde. Bij Lieke en Michon waren er twee (o.a. die man met de telefoon) die tegen elkaar opboden. Brett en Tobias hebben ook nog iets gevangen (hoewel; bitter weinig). Appartement 5 snap ik ook niet zo. En Elmer en Nanet; er werd toch 235 euro geboden?
Waarom is het dan opeens niet verkocht?

dee

dee - 06.12.2004 - 11:53

lees hier het nieuwste stuk.

alex - 06.12.2004 - 13:45

Reactie op de vraag van Dee: bij een veiling ben je als verkopende partij vrij om het eindbod te accepteren of niet. Kennelijk verwacht de producent van Het Blok meer dan 235.000 euro te krijgen als hij het appartement in de vrije verkoop doet. Op zich reeel, want als je de huizenmarkt een beetje bijhoudt is 235.000 voor een appartement van 95m2 in die buurt inderdaad niet veel. Alleen zuur voor Elmer en Nanet, want die kunnen waarschijnlijk fluiten naar de overwaarde die straks wel gehaald wordt.

Annemiek - 06.12.2004 - 17:41

volgens mij viel de opbrengt vies tegen…Het Blok is toch al in andere landen uitgezonden…Was de winst daar ook zo matig of juist veel groter waardoor iedereen zich nu te snel rijk gerekend heeft…

ligi - 06.12.2004 - 20:54
reageer







onthoud mij:






Alle HTML-tags behalve <a href>, <b>, <i>, <strong>, en <em> worden uit je commentaar gestript. Je e-mail adres wordt nooit gepubliceerd.

14.11.2004 Intocht Sinterklaas

style="display: none" >
alex | 19:52 | fotografie | verberg reacties
1) print ("s"); } else { print("reageer"); } ?>  »

nog skatepieten gezien?

Joepje - 14.11.2004 - 20:05

wow@ nummetje 3 . Wat een mooie foto..

Majadebij - 14.11.2004 - 20:18

Nee, die laatste foto. Dat meisje op de schouders van papa.
Die vrolijke spanning op dat gezichtje, vermengd met toch wel een beetje angst.
Geweldige foto!

Vic - 14.11.2004 - 21:06

Heerlijke foto’s, vol met jeugdsentiment. Als je het blije gezichtje op de 4e foto ziet zou je zo terug willen naar de tijd dat je 10 was en vol ongeduld zat te wachten op de goeie ouwe sint. Ik denk dat ik dit jaar maar weer ‘n worteltje en wat suiker in een schoen stop. Je weet immers maar nooit…

jessie - 15.11.2004 - 00:18

hoewel je fotoos stuk voor stuk erg mooi zijn, vind ik de uitsnedes eigenlijk (bijna alijd) veel spannender

hansb - 15.11.2004 - 09:34

Mooi spul Alex, vooral dat meisje… ik dacht dat ze huilde.

Rick - 15.11.2004 - 13:50

Wat een prachtige grote blauwe ogen heeft dit meisje!
Fraaie foto. :-)

Simone - 17.11.2004 - 15:16

De foto’s ?n de uitsnedes zijn prachtig!

Pietje Positief - 17.11.2004 - 22:58

Wow, de ?chte Sint! (en niet een van die vele neppers die je aan de aldi of in winkelstraten ziet). De blauwe ogen van foto 4 zijn idd prachtig in beeld gebracht.

tbd - 21.11.2004 - 21:39

Woont die grijsaard niet in Spanje?
Hij ziet er maar bleekjes uit…

yuri - 23.11.2004 - 13:36
reageer







onthoud mij:






Alle HTML-tags behalve <a href>, <b>, <i>, <strong>, en <em> worden uit je commentaar gestript. Je e-mail adres wordt nooit gepubliceerd.

13.11.2004 Veranderlijk weer

13:41 uur 14:19 uur 15:11 uur

style="display: none" >
alex | 17:03 | fotografie | verberg reacties
1) print ("s"); } else { print("reageer"); } ?>  »

Wow… die zwerver met regenboog en schone voeten. Onwerkelijk mooi.

cockie - 13.11.2004 - 19:12

Inderdaad erg mooi. Jammer van de schaduw rechtsonder (fotograaf?). Maar zelfs die stoort niet.

Menno - 13.11.2004 - 21:01

Dat w?s inderdaad de fotograaf. ;)

alex - 13.11.2004 - 21:24

you basterd!
(btw: thx voor de edit laatst)

Joepje - 14.11.2004 - 00:35

Ook al zo’n prachtige dubbele regenboog! Het weer bracht mooie cadeautjes gisteren :)

GeeSpot - 14.11.2004 - 12:11

wat is veel weer toch eigenlijk “mooi weer”.

zullie - 14.11.2004 - 18:58

Die derde foto! Moooooooiiiii!!!!!

Dwangbuis - 14.11.2004 - 19:13

mooie foto’s, vooral die laatste!!!!

Chrizzy - 18.11.2004 - 16:50
reageer







onthoud mij:






Alle HTML-tags behalve <a href>, <b>, <i>, <strong>, en <em> worden uit je commentaar gestript. Je e-mail adres wordt nooit gepubliceerd.

13.11.2004 Merwedeplein 37 II (2)

Gisteravond presenteerde Jacqueline van Maarsen, jeugdvriendin van Anne Frank, haar boek De erflaters in het huis waar Anne van 1933 tot 1942 heeft gewoond.

anneke | 10:00 | boeken, fotografie | 1) print ("s"); } else { print("reageer"); } ?>
style="display: none" >
anneke | 10:00 | boeken, fotografie | verberg reacties
1) print ("s"); } else { print("reageer"); } ?>  »

En? Ben je gelijk begonnen met lezen?

henriette - 13.11.2004 - 12:34

Heb zelfs nog een heel oud exemplaar van het achterhuis. En die van Miep Gies heb ik ook. Soms kan ik het niet eens lezen, zo verdrietig allemaal…
Dit boek zal ook erg confronterend maar mooi zijn, denk ik…

karin - 13.11.2004 - 13:35

Het wonderlijke vind ik dat het huis aan het Merwedeplein al jaren leeg schijnt te staan. Waarom wordt daar niets mee gedaan ?

Rick II - 13.11.2004 - 15:05

@Rick II: er zijn wel degelijk plannen. Gert-Jan Jimmink van boekhandel Jimmink wil er nog vaker literaire bijeenkomsten houden en het huis misschien gebruiken als tijdelijk onderdak voor bijv. schrijvers en onderzoekers.
@henriette: eerst “Anna” nog even uitlezen…

anneke - 15.11.2004 - 14:11

Op onze website www.jimminkboek.nl (doorklikken op de keuzepagina bij Anne Frank) staat een heel verhaal wat er nu gaat gebeuren met het voormalige huis van de familie Frank. Veel foto’s van de oude situatie.
In ieder geval hebben we het huis behouden ! en gered van verkoop !
Nieuwtje: het Anne Frank monument wordt in juni onthuld !!! Meer op onze website.

Gert-Jan Jimmink - 19.03.2005 - 13:39

DE vroegere woning van de familie Frank zou eigenlijk te betreden moeten zijn, en soort museum dus.
Deze woning is toch net zo belangrijk als het achterhuis.
Maar misschien is dit moeilijk te realiseren?

Jan de Rooij - 26.04.2006 - 23:42

Ik vond de boeken fantastisch geschreven en heb ze in een ruk uitgelezen.
En ik ben blij dat jacqueline van maarsen eerlijk en oprechte is gebleven

elly van steenis - 13.08.2007 - 00:18
reageer







onthoud mij:






Alle HTML-tags behalve <a href>, <b>, <i>, <strong>, en <em> worden uit je commentaar gestript. Je e-mail adres wordt nooit gepubliceerd.

10.11.2004 De fotoklup

Tijdens het tweewekelijkse fotoklasje werden de vorderingen van iedere aanwezige weer doorgesproken. Wat mij opviel, en wederom irriteerde, waren de filosofische discussies over de achterliggende gedachte van een foto. Er werd bijvoorbeeld oeverloos gepraat over een foto van een natte krant op de stoep, binnen het thema ‘afval in de stad’. Maar helaas blijft het voor mij ook na een lang verhaal een foto van een natte krant.

Wellicht is de voornaamste reden voor mijn ergernis het feit dat ik zelf niet echt een thema heb, en ook niet zo goed binnen een opdracht kan werken. Veel verder dan ‘mensen in de stad, in de ruimste zin des woords’, kom ik niet. Ik fotografeer gewoon wat mij aanspreekt, en dat probeer ik zo goed mogelijk in beeld te brengen. Binnen een opdracht vind ik mijn foto’s vaak te gezocht, en missen ze een zekere spontaniteit.

Kijk, een foto is een foto is een foto. Het beeld raakt je, of het raakt je niet. Zo simpel is het in mijn ogen. Als ik er niets in zie, dan is het de fotograaf niet gelukt om zijn boodschap over te brengen, mocht die er ?ºberhaupt zijn. Want er zijn zoveel foto’s die niets meer zijn dan een mooi plaatje, een sfeerbeeld, niks geen diepere betekenis. Ik vind dat mijn foto’s dit uitstralen. Ik probeer een situatie of persoon zo mooi mogelijk vast te leggen. Niets meer en niets minder. Het is net als met beeldende of schilderkunst. De een vindt het mooi omdat ze er de chaos en het lijden van de wereld in zien, de ander vindt het mooi bij de kleur van de bank passen, weer een ander vindt het vooral ‘knap gemaakt’.

Ik ben vooral geinteresseerd in de werkwijze van fotografen, en tot op zekere hoogte wat hen intrigeert aan het gekozen onderwerp. Maar op een of andere manier komen deze onderwerpen nooit ter sprake. En dat is jammer.

style="display: none" >
alex | 19:35 | fotografie | verberg reacties
1) print ("s"); } else { print("reageer"); } ?>  »

Zie, dat heb ik nu met literatuur. Al dat gekwezel over diepere betekenis, terwijl een mooi verhaal dat mooi geschreven is op zichzelf ook al leuk genoeg is!

Lynn - 10.11.2004 - 20:12

“en ook niet zo goed binnen een opdracht kan werken”
Is dat nu niet precies het verschil tussen professioneel fotograferen en fotografie als hobby?
Mijn betere foto’s zijn vrijwel altijd gebaseerd op toeval en de situatie. Niet zelden heb ik een biertje op… :-) Het wordt een ander verhaal als iemand tegen me zegt: “He CasaSpider, jij fotografeert wel aardig, kun je hier of daar eens een reportage voor me maken?”
Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor het schrijven. Een vrijblijvend stukje op een weblog is andere koek dan een betaald column in een krant of tijdschrift.

CasaSpider - 10.11.2004 - 20:24

Wanneer je er niet 3 kinderen van te eten moet geven, moet fotografie vooral fun blijven. Maar een aantal vrijetijdsfotografen neemt zichzelf en hun fotowerk dodelijk serieus.
Dat liet ik me ook ontvallen in een interview dat fotoblad ZOOM met mij had voor de rubriek “Mijn camera”. Zette ze ook nog provocerend de quote “Fotografie is geen hersenchirurgie” erboven. De felle reacties die volgden, bevestigden alleen maar mijn kritiek.
Een foto is voor mij geslaagd als te zien is waarom ik het vastgelegde moment bijzonder vond. En zo probeer ik ook naar de foto’s van anderen te kijken.

Robert - 10.11.2004 - 21:29

daar zat een stuk frustratie zo te zien.
ik vind een foto niet altijd prachtig mooi. Maar juist het verhaal er achter weer erg leuk.

Deze foto’s maken weer prima duidelijk dat we op de heenweg teringvroeg weg moesten, en op de terugweg ziekelijk veel troep mee moesten slepen.

deze en deze

of is dat geen fotografie volgens jou?

Joepje - 10.11.2004 - 21:53

Misschien een gecombineerde fotografie/psychologie cursus?

Merel - 11.11.2004 - 00:30

@Joepje: ja, tuurlijk is dat wel fotografie. Maar daar ga je niet voor naar een cursus. Mijn moeder maakt zulke foto’s ook.

George - 11.11.2004 - 10:44

Een foto is maar mooi, vind ik, als hij vanuit een origineel standpunt is getrokken. Een andere kijk op een normaal beeld, zoiets.

Dwangbuis - 11.11.2004 - 16:12

Fotografie is een moment vaster dan vast leggen, dat is mijn definitie.

Matthijs - 11.11.2004 - 17:03

Iets is mooi of niet. En soms is iets een beetje mooi of een beetje lelijk, maar het laatste staat wat onaardiger.

henriette - 11.11.2004 - 21:39

@Casa: dat ligt een beetje aan het soort opdracht, om het wat te nuanceren. Als ik voor een krant een foto zou moeten maken van gebeurtenis x of y, dan zou ik dat best kunnen. Met de opdracht ‘geef een beeld van je straat’ had ik veel meer moeite, omdat ik niet aan wil komen met foto’s van straatnaambordjes of stoeptegels.

@Robert: In principe is fotograferen technisch gezien niet zo moeilijk. Op het juiste moment op de juiste plaats zijn, en de interactie met het onderwerp is veel lastiger.

Het probleem is dat tijdens de cursus veel foto’s worden beoordeeld op hun technische kwaliteiten. Compositie, scherptediepte, contrast, dat soort dingen. Maar daarvoor kan ik ook op een internet-discussieforum terecht. Ik wil graag weten hoe een bepaald onderwerp is benaderd, voor welke aanpak is gekozen, welke obstakels er waren en hoe die overwonnen zijn.

alex - 12.11.2004 - 17:11

Het voordeel van werken vanuit een thema is dat het je dwingt buiten je eigen vaste paden te denken. Ik hobby-fotografeer nu al jaren, maar sinds ik het vak krijg op de academie, werk ik voor het eerst consequent een thema uit. En ineens leer ik er veel meer bij dan ik had gedaan als ik diezelfde tijd had gevuld met de manier waarop ik normaal fotografeer. Hoe maak je een mooie foto z?nder dat heerlijke moment waarop je iets ziet en denkt wauw, camera pakken. Hoe maak je een serie foto’s die zichzelf kunnen zijn, maar naast elkaar iets extra’s doen?

Begrijp me goed - ik zeg niet dat die manier beter is ofzo, alleen dat vanuit het andere werken ook andersoortige beelden ontstaan.

Overigens is het heel lastig te zeggen wat een goede foto nu wel of niet is. Mensen fotograferen met zeer verschillende doelen voor ogen - van eenvoudigweg iets registreren of documenteren tot allerlei ingewikkeld gedoe dat rond kunstzinnigheid hangt.

In dat hele speelveld kun je het een niet met het ander vergelijken. Ik heb de neiging te vinden dat een foto goed is als hij - zonder de maker of uitleg erbij - iets te vertellen heeft. De treinfoto’s in deze discussie hebben dat niet, ze vertellen alleen een voor de maker en directe bekenden een interessant verhaal. De foto die momenteel op mijn site staat heeft het ook niet - het verhaal is te belangrijk voor de waardering van de foto.


bart - 12.11.2004 - 17:28

@bart: zoals jij het werken binnen een thema uitlegt, klinkt het ineens heel interessant en leerzaam. Ik had deze discussie met de docent ook al kort gehad, waarin ik beargumenteerde dat ik deze en deze foto (die ik afgelopen les bij me had) een jaar geleden niet had kunnen maken. Ik heb dus wel degelijk een hoop heb geleerd zonder binnen een opdracht of thema te werken, door gewoon goed te kijken naar mijn eigen werk en het werk van anderen dat mij aanspreekt.

Hoewel ik erg blij ben met beide foto’s, herken ik mijn eigen zwakheid erin. Zoals ik al in mijn reactie op Casaspider schreef, zoek ik vaak gebeurtenissen en evenementen op, omdat ik weet dat daar iets gebeurt wat ik op een leuke manier vast kan leggen. Maar een goede foto maken van een ‘non-situatie’, zoals jij op de academie leert, kan ik naar mijn mening veel minder goed.

Het tweede punt dat je aanhaalt, wat maakt een foto goed, is ook goed verwoord. Ik wilde in mijn stuk niet beweren dat een foto van een natte krant op een stoep per definitie slecht is, maar dat ik het in dit geval ervoer als het goedpraten van een mislukte foto. Een mooi voorbeeld is wellicht de fotografie van Judith Dekker. Scheef, onscherp, bewogen, over- of onderbelicht, en in veel gevallen geen boodschap of verhaal. Toch roepen de foto’s samen een fijne sfeer op, die ik erg kan waarderen.

alex - 12.11.2004 - 21:24

Inderdaad te gek, die foto’s van Judith Dekker. Heeft een erg dynamische “look” die ik erg mooi vind. En ja, het verhaal erachter is dan misschien hoe bijzonder het dagelijks leven is als je er maar oog voor hebt.

Robert - 12.11.2004 - 23:25

Ik hoorde ooit de uitspraak dat ‘er geen verkeerde reden bestaat om iets mooi te vinden.’ Dat klopt niet in alle gevallen, maar grotendeels geloof ik er in. En wat betreft het foto’s maken van een non-situatie - dat is inderdaad lastiger. Alleen omdat gebeurtenissen vaak over mensen gaan, en mensen in beeld vertellen per definitie meer dan - pakweg - een mooie dakrand van een architectonisch meesterwerkje.
Desondanks heb je om van iets levenloos een mooie foto te maken, hetzelfde soort overweging nodig die je gebruikt als je een ‘gebeurtenis’ fotografeert.

Aan de andere kant herken ik het ‘gelul’ over thema’s dat je beschrijft. Ik zie nog de discussie voor me tijdens de beoordeling van een thema-opdracht op de academie. Studente met verhitte kop die te vuur en zwaar verdedigt welke prachtige overwegingen er ten grondslag lagen aan het rijtje foto’s dat op tafel lag. Docent die dat allemaal best wil onderkennen maar toch zegt: ‘mooi verhaal, maar de foto’s zijn gewoon saai.’

Volgens mij gaat het clich? op: leren fotograferen is leren kijken. En met jouw ogen is voor zover ik kan beoordelen helemaal niets mis. :-)

bart - 13.11.2004 - 09:14

En even terzijde: wat hebben jullie een pr?chtig vormgegeven site. In heel veel opzichten een verademing.

bart - 13.11.2004 - 09:18

Volgens mij heb je 2 soorten kunstenaars, 1) die iets willen vertellen door hun kunst en 2) die hun kunst laten vertellen.

Eljo Blogt? - 13.11.2004 - 16:40

@eljo: leg eens uit? Want ik zie dat niet als een groot verschil eigenlijk.

bart - 13.11.2004 - 18:31

Fotgraferen is laten zien wat jij zag. Aan een goeie foto liggen wel degelijk algemeenheden ten grondslag, waardoor een foto beredeneerbaar goed is. (leesrichting, focus, kleurgebruik, kader) Maar feit blijft dat ook een rammelende foto soms heel veel mensen ontroert of “aanraakt” Het is een samenspel van een aantal zaken. Dat is juist het magische wat fotograferen zo leuk maakt. Op de site van fotograaf Klaas Koppe staat een stuk radio (de Avonden) waarin hij zijn uitgangspunt helder uitlegt. Dit als je iets over werkwijze van een fotograaf te weten wilt komen. Overigens zat ik ook in veel van die discussieclubjes, ook in het centrum waar jij nu zit, en ik ben ook vaak in slaap gevallen bij het Natte-Krant-Verhaal. Misschien zijn wij gewoon meer doeners dan kletsers. Met dat Doen van jou is trouwens helemaal niks mis! Dat kleine serietje over veranderlijk weer is gewoon hartstikke mooi! Laat je niet van de wijs brengen door mensen die zichzelf graag horen praten. (klaas koppe hier: http://www.klaaskoppe.nl/)

odette - 14.11.2004 - 11:06
reageer







onthoud mij:






Alle HTML-tags behalve <a href>, <b>, <i>, <strong>, en <em> worden uit je commentaar gestript. Je e-mail adres wordt nooit gepubliceerd.

09.11.2004 Nijmegen

Op een zomermorgen om half vijf, toen de zon prachtig opkwam, is hij van de Waalbrug gestapt.[…]De rivier is sedert naar het westen blijven stroomen en de menschen zijn blijven voorttobben.

uit: Nescio, De uitvreter (1910)

Waalbrug Marikenstraat New Dutch

De hele wereld over gereisd, maar nog nooit in Nijmegen geweest. Het werd eens tijd, en vandaag was het zover. (Alex bekende dat hij er wel ooit was geweest. Erg ver is hij echter nooit gekomen, want toen hij op het Stationsplein het adres nogmaals checkte bleek dat hij in Nieuwegein werd verwacht.)

Op slechts een dikke vijf kwartier treinen van Amsterdam ligt het, dat valt mee. Het gaat langs bos en over rivieren, aan lezen komen we amper toe. We nemen ons voor om binnenkort langs de uiterwaarden van Rijn of Waal te wandelen. Bij de Nijmeegse VVV kopen we voor twee euro een boekje met een stadswandeling. Het belooft ons een kennismaking met alle bezienswaardigheden van de stad, en dat in slechts een paar uur tijd. Ik ken de stad van Nescio en van A.F.Th., ik weet van de vierdaagse, de hoogteverschillen en de rijke historie, maar hoe de stad er nou daadwerkelijk uit zal zien, daar kan ik me niet echt een voorstelling van maken. We worden aangenaam verrast door de prachtige 16de eeuwse architectuur en de vergezichten vanaf de Waalkade, en zeer onaangenaam door de spuuglelijke jaren tachtignieuwbouw (lichte steen, veelkleurige details in primaire kleuren en goedkoop van uitstraling) die plompverloren naast de prachtigste historische gebouwen is gekwakt. Het is ijskoud vandaag, maar we prijzen ons gelukkig met de strakblauwe lucht en het fotogenieke lage zonlicht. Er is weinig volk op straat.

De route begint grofweg bij het Kronenburgerpark — Alex en ik kunnen het uiteraard niet laten om regelmatig zinnen als “ik weet niet wat jou zover heeft gebrachjt” en “autolichjten beschjijnen jouw lichjaam” te zingen — en eindigt bij het mooie Valkhof met de Barbarossaruïne die ik al eens op foto’s heb gezien. Ietwat vreemd wel, dat zo’n wandeling niet eindigt waar hij is begonnen. Door het moderne deel van het centrum lopen we terug naar het station. In de Marikenstraat, die op het eerste oog nog het meeste wegheeft van de Rotterdamse Koopgoot en die ondanks het nogal afgezaagde winkelaanbod verrassend aangenaam van sfeer is, gebruiken we een late lunch bij New Dutch. Zowel qua ambiance als qua eten een aanrader, overigens.

Bij Utrecht zien we de zon vuurrood ondergaan. Net voor het donker zijn we weer thuis. Mooie stad, Nijmegen.

style="display: none" >
anneke | 21:10 | plaatsen | verberg reacties
1) print ("s"); } else { print("reageer"); } ?>  »

Blij te horen dat het julllie bevalt. Goede Uni, goed Ziekenhuis ook. Vlakbij de Ooypolder en het heeft het Fietsmuseum, jewel. Ik kwam er vroeger vaker, ik woonde toen in Arnhem. en dat was dus ‘kat in het bakkie’.

novecento - 09.11.2004 - 21:19

Ik ga dit weekend, mmm….! Was er tot begin dit jaar ook nog nooit geweest. Gek, want het is inderdaad heel dichtbij.

Merel - 09.11.2004 - 22:20

Ik heb 4 jaar in Nijmegen mogen wonen.. een schitterende stad. In de zomer genieten van The Missipi Queen. Echt geweldig daar.

Vampire - 09.11.2004 - 23:10

Als je teruggaat voor een wandeling is de Ooijpolder een absolute aanrader. En natuurlijk de inwendige mens verzorgen bij http://www.oortjeshekken.nl/ :)

GeeSpot - 10.11.2004 - 10:41

@GeeSpot: wij overwegen zelfs een overnachting bij Oortjeshekken! Wandeltips voor die omgeving zijn dan ook welkom.

anneke - 10.11.2004 - 11:07

Wel jammer dat ze net nu het hele Kronenburgerpark overhoop hebben liggen door verbouwingen… In de zomer dus nog een keertje terugkomen ;)

KatYo - 10.11.2004 - 12:24

http://www.oortjeshekken.nl/omgeving/omgeving1.html

De VVV zal veel meer info over wandel en fietsroutes hebben maar Oortjeshekken, ooit o.a. decor voor uitzendingen van Vroege Vogels (Vara) en het declameren van de poezie van de ‘Balk’, biedt zichzelf aan als verkenningscentrum. Fiets te huur !

novecento - 10.11.2004 - 12:52

Die zonsondergang maakt het af, h

Dwangbuis - 10.11.2004 - 15:07

Jullie lijken wel zo echte Amsterdammers. Komen nauwelijks hun eigen woonplaats uit ;-)
Nijmegen is een leuke stad, woon er zelf overigens niet. Maar kom er nu toch wel heel erg vaak.

Bas - 10.11.2004 - 15:54

Nijmegen is zeker leuk! Alhoewel ik, als ik mag kiezen, liever de grote stad ontvlucht.

henriette - 10.11.2004 - 15:57

Ja, leuk is het, h?? Ik woon er nu al bijna zeven jaar en het bevalt me nog steeds uitstekend!

Anne-Floor - 10.11.2004 - 21:51
reageer







onthoud mij:






Alle HTML-tags behalve <a href>, <b>, <i>, <strong>, en <em> worden uit je commentaar gestript. Je e-mail adres wordt nooit gepubliceerd.

08.11.2004 Bij de Chinees

Gisteravond zijn we dan eindelijk eens wezen eten bij de Chinees op de hoek. Was een dergelijk uitje in de jaren zeventig nog iets bijzonders, nu is het bijna een anachronisme geworden. Al mijn vooroordelen over dat het Chin.Ind.-restaurant nog vrijwel uitsluitend het terrein is van bejaarden en vrijgezelle mannen werden bevestigd. De meeste tafels in de ruim opgezette eetgelegenheid bleven evenwel leeg. Die desolate, ietwat treurige en daardoor buitengewoon rustgevende sfeer was eerlijk gezegd ook precies wat ik er zocht. De ontvangst was hartelijk, op de achtergrond klonk Chinese niks-aan-de-handmuziek en op de met zalmroze gedekte en geel verlichte tafels stonden net als vroeger flesjes maggi. Ik zag geen aquarium met zeepaardjes, gek genoeg.

Aan de tafel naast ons liet een ouder echtpaar zich adviseren in de maaltijdkeuze, want gewoon één portie bami en één portie nasi bestellen met gebakken ei en lapjes ham en enkele stokjes saté, dat is er niet meer bij. “Lust u garnalen?”, vroeg de vriendelijke Chinese serveerster geduldig. Terwijl de man die optie nog op zich in liet werken had zijn vrouw al resoluut “Garnalen? Nee, die eten wij niet!”, geantwoord. Nadat er twee schotels op het warmhoudplaatje midden op hun tafel was neergezet hoorde ik de twee nog druk overleggen over welk gerecht het eerst moest worden geprobeerd en wie er zou opscheppen. Wij kozen weer zonder falen allebei voor hetzelfde: een hete Szechuan schotel, dim sum vooraf. Het was lekker, en we waren voor Expeditie Robinson weer thuis. Chinees eten was wel een stuk duurder geworden dan in mijn herinnering.

anneke | 22:30 | eten & drinken | 1) print ("s"); } else { print("reageer"); } ?>
style="display: none" >
anneke | 22:30 | eten & drinken | verberg reacties
1) print ("s"); } else { print("reageer"); } ?>  »

En Mick ligt eruit!

cockie - 08.11.2004 - 22:37

Een Bami Rames Tjok Vol Speciaal kostte vijf jaar geleden Hfl. 18,- (Hfl. staat voor gulden, dat was vroeger hier het betaalmiddel). Je kon daar met een mens of drie prima van eten. Het zelfde gerecht kost nu Euro 14,50. Nog steeds toereikend voor drie beschaafde eters. Maar dus 2,5 maal zo duur. Het CBS gaat niet zo vaak uit eten, dus met het Prijsindexcijfer voor de gezinsconsumptie valt het gelukkig nogal mee.

Menno Nicolai - 08.11.2004 - 23:36

@Menno: 14,50 x 2,2 = 31,90
31,90/18=1,8

Dus geen 2,5 maal zo duur. Overigens haal ik bij mijn chinees op de hoek 2 gerechten (vaak een van de Ossehaas gerechten en een babi pangang met bami, dus luxere gerechten dan een gewone bami) voor een euro of 20, en zelfs met de brengchinees kost het slechts 25 euro (inclusief mini loempia’s).

Dus of jouw chinees is gewoon wat duurder geworden, of je bent van chinees verandert, maar de prijzen in het algemeen zijn niet zo gestegen bij de chinees. De terrasjes en broodjeszaken die van impuls aankopen leven, dat zijn echter wel gewoon dieven die het euroteken over het guldenteken hebben getekend.

Overigens is Amsterdam flink duurder geworden ten opzichte van Nederland…

arno - 09.11.2004 - 13:53
reageer







onthoud mij:






Alle HTML-tags behalve <a href>, <b>, <i>, <strong>, en <em> worden uit je commentaar gestript. Je e-mail adres wordt nooit gepubliceerd.

07.11.2004 The Eternal Sunshine of the Spotless Mind

The Eternal Sunshine of the Spotless Mind recensie

4/5 

Eindelijk hebben we The Eternal Sunshine of the Spotless Mind gezien. En ik zal maar meteen met de deur in huis vallen: wat is hij goed! Het is een typisch Charlie Kaufman verhaal, de schrijver die we kennen van Adaptation en Being John Malkovich: bizar, creatief en onnavolgbaar. De hoofdrollen worden gespeeld door Jim Carrey en Kate Winslet. Aan de bekkentrekkende Carrey heb ik normaal gesproken nogal een hekel, maar aan die kant van hem heb ik geen moment gedacht. Winslet, met het haar in uitgegroeide regenboogkleuren, klinkt heel naturel als Amerikaanse.

Ik zal verder niets van het plot verklappen, maar als u eerdere scripts van Kaufman kon waarderen, zal deze film ook zeker in de smaak vallen. Ik weet dat ik schromelijk laat ben, maar als u hem nog niet gezien heeft, ren dan naar de bioscoop.

style="display: none" >
alex | 16:44 | film | verberg reacties
1) print ("s"); } else { print("reageer"); } ?>  »

Wat voor een titel is me dat voor een film?

Dwangbuis - 07.11.2004 - 19:24

Look at it out here, it’s all falling apart. I’m erasing you and I’m happy!

George - 07.11.2004 - 22:59

Zelf na een half jaar ben ik nog helemaal vol van die film!

Marjolijn - 07.11.2004 - 23:57

absoluut een mooie film, kun je ook eindeloos over nadenken

Joepje - 08.11.2004 - 10:30

Ja, ik ga rennen naar de bioscoop om deze film voor de tweede keer te gaan zien. :~))

Simone - 08.11.2004 - 11:34

ok

Zezunja - 08.11.2004 - 15:01

Ook hier lovende kritieken!

Aukje - 08.11.2004 - 15:45

Ook ik kon het met de regie niet helemaal eens zijn, maar met de scenarioschrijver des te meer!

Flo - 09.11.2004 - 14:08

Oooh! Hij is met Jim Carrey! Ik had hem niet herkend op die foto! Tjonge jonge!

Dwangbuis - 11.11.2004 - 16:09

hoe je je lot niet kan ontlopen… ik vond Jim Carrey idd ook zeer verrassend!

steph - 13.11.2004 - 12:17
reageer







onthoud mij:






Alle HTML-tags behalve <a href>, <b>, <i>, <strong>, en <em> worden uit je commentaar gestript. Je e-mail adres wordt nooit gepubliceerd.

03.11.2004 Linnaeusstraat, 13:30 uur

style="display: none" >
alex | 15:15 | fotografie | verberg reacties
1) print ("s"); } else { print("reageer"); } ?>  »

tja……

marco - 03.11.2004 - 18:48

Het klinkt grof, maar het slijt.

Liesbet - 03.11.2004 - 19:20

Ontroerend mooie foto… goed getroffen.

Simone - 03.11.2004 - 21:37

Ja, goed geschreven man. Heel herkenbaar.

George - 03.11.2004 - 23:33

@Liesbet: Eigenlijk heb je wel gelijk, hoor…

Dwangbuis - 04.11.2004 - 10:25

Zijn de hekken verdwenen??

Aukje - 05.11.2004 - 00:01

ben in Siberie, werd om 7:30 opgehaald door de taxi om naar Schiphol te rijden. We moesten achteruit, want de weg was geblokkeerd, dus de Linaeusstraat in. Er was niets aan de hand. Ik was in Moskou aan het wachten op de vervolg vlucht en hoorde via sms dat het bij mij thuis wel wat druk was.

Ik heb nog bijna niets kunnen vinden over wat er aan de hand is behalve dat Theo van Gogh dood is.

Ben morgenavond weer terug, ik zal langs de bloemen moeten gaan om mijn huis in te kunnen. Ben benieuwd hoe het land gereageerd heeft.

arno - 05.11.2004 - 05:26

@Aukje: Je kunt de hekken op de foto net niet zien, maar ze staan er nog.

alex - 05.11.2004 - 08:22
reageer







onthoud mij:






Alle HTML-tags behalve <a href>, <b>, <i>, <strong>, en <em> worden uit je commentaar gestript. Je e-mail adres wordt nooit gepubliceerd.

02.11.2004 Theo van Gogh vermoord

De Dam, 20:19 uur

style="display: none" >
alex | 21:37 | fotografie | verberg reacties
1) print ("s"); } else { print("reageer"); } ?>  »

Heb alles kunnen volgen via internet vanuit de VS. Bij dit soort gebeurtenissen wil ik dan toch graag terug naar nederland maar heb nog 2 weken te gaan..

roy - 02.11.2004 - 22:27

Een helder beeld………. na een vertroebelde dag……..

Neneh - 02.11.2004 - 22:49

Stilte en herrie. De combinatie alleen al..

Pietje Positief - 03.11.2004 - 00:13

Indrukwekkende foto.

Ik kon het niet, m’n fototoestel pakken en foto’s maken…..t? aangeslagen door alles.

Irene - 03.11.2004 - 08:17

Hot nieuws hier in Belgi?! Schande, vind ik zo…

Dwangbuis - 03.11.2004 - 10:28

Ik was op het zelfde moment op de Dam. Deze dames komen evenals ik uit Nijmegen en heten van links naar rechts Wieneke, Bo en Meggie. Ik heb ze gevolgd vanaf Nijmegen naar de Dam en terug. Mijn hele serie is te vinden op http://www.fotogeert.nl/theo

Geert - 05.11.2004 - 17:44
reageer







onthoud mij:






Alle HTML-tags behalve <a href>, <b>, <i>, <strong>, en <em> worden uit je commentaar gestript. Je e-mail adres wordt nooit gepubliceerd.

01.11.2004 Kantoorleven (7)

Het was me de afgelopen jaren nooit opgevallen, maar op dit moment zijn hele hordes collega’s elkaar een gelukkig nieuwjaar aan het wensen. Een nieuw boekjaar welteverstaan. “Happy New Fiscal Year!”, staat onder menig e-mail, vooral van managers. Vorige week stond er zelfs een schaal oliebollen in de koffiehoek.

Werk ik bij het enige bedrijf op de planeet dat dit doet, of is dit normaal?

alex | 15:30 | algemeen geleuter | 1) print ("s"); } else { print("reageer"); } ?>
style="display: none" >
alex | 15:30 | algemeen geleuter | verberg reacties
1) print ("s"); } else { print("reageer"); } ?>  »

Tja, werken met gebroken boekjaren is enigszins normaal (alhoewel niet veel voorkomend) …… maar elkaar er mee feliciteren? Nee, niet echt !

Ik zoek nog een paar honderd miljoen, voordat het jaar 30 november wordt afgesloten, dusss !

UrbanProf - 01.11.2004 - 16:15

@Prof: als je ze gevonden hebt, die paar honderd miljoen, mail me dan voor mijn gironummer. Krijg je een kop koffie van me, binnenkort :-)

George - 01.11.2004 - 16:28

meestal zijn er dan toch ook nog appelflappen ?

jirev - 01.11.2004 - 21:07

Nou zulke gekke dingen maak ik nooit mee op mijn werk.

Merel - 01.11.2004 - 22:30

Zulke dingen maak ik ook nooit mee op mijn werk.
Wat een raar werk heb jij zeg…

Job - 02.11.2004 - 07:34

:-) ik ben benieuwd hoe (of) die Britten het gaan ‘vieren’, geen idee..

Pietje Positief - 03.11.2004 - 00:16

Ik maak heel wat mee op m’n werk, maar “Happy New Fiscal Year”? Neen, dat nog niet.

Petra - 03.11.2004 - 10:20

waar werk je in vredesnaam?…lijkt me wel lachen daar…;-)

ruud - 03.11.2004 - 19:30

Hmmm… ik werk toch al acht jaar voor een multinational uit het land van de onbegrensde mogelijkheden. In die tijd heb ik inderdaad gekke dingen gezien, maar deze aberratie is me tot dusverre bespaard gebleven. Gefeliciteerd, professor, het is een interessant geval. Heeft u het op sterk water gezet voor nadere studie?

Ko - 06.11.2004 - 02:17