30.07.2004 Het Kaaps schiereiland (3)

Cape Point Camps Bay

De afstanden zijn veel kleiner dan we ons hadden voorgesteld. Maar goed ook, want we hebben een kilometerlimiet van slechts 200 kilometer, boven welke afstand duizelingwekkende toeslagen gelden. We bereiken al gauw het zuidelijkste puntje van het schiereiland: Kaap de Goede Hoop. Het is een natuurreservaat waar entree voor betaald moet worden. We rijden verder over een smalle, verlaten weg door een ruig landschap. Uitbundig gele bloei, ondanks het winterseizoen. Arjan vertelt dat de kaap veel flora kent die alleen hier voorkomt.

We parkeren de auto daar waar we niet verder kunnen, en volgen de rest van de weg naar Cape Point — het zuidelijkste puntje — te voet. Licht hijgend klimmen we richting de vuurtoren. Er is trouwens ook een trammetje, maar dat is uiteraard voor mietjes. Arjan, die voorop loopt, begint ineens druk te wenken, en te gebaren dat we geen geluid moeten maken. Een paar treden verder zie ik waar het om gaat: een roofvogel zit op een muurtje een net gevangen muis te ontleden. De darmen en andere organen worden er uitgetrokken en zorgvuldig terzijde gelegd. Tja, waar is je telelens als je ‘m nodig hebt…

Vanaf het plateau bij de vuurtoren kijken we uit op de grillige kustlijn van aan de ene kant de Atlantische en aan de andere kant de Indische oceaan. Bij het bord “New York:zoveel kilometer”, enzovoort, staat een groepje Nederlandse vrouwen van middelbare leeftijd, gekleed in zevenachtste khaki broeken en verstandige sandalen, elkaar te fotograferen. Uit de vinnige manier waarop ze met elkaar omgaan leid ik af dat ze door een groepsreis tot elkaar veroordeeld zijn. Van een van hen krijg ik nog een veeg uit de pan omdat ik “in haar uitzicht sta” — ze tuurt door een verrekijker — terwijl ik een foto maak.

Als we weer beneden wat proviand inslaan worden we gewaarschuwd voor de bavianen die hier rondlopen. Die waarschuwing wordt al na enkele minuten geÔllustreerd als we een ijselijke vrouwengil horen en een baviaan zien wegrennen met een rugzak. We stappen snel in de auto, terwijl we zien hoe mannen met stokken het beest te lijf gaan, en rijden naar het strandje van Kaap de Goede Hoop. Het is hier een stuk kouder en winderiger. Bibberend op een boomstam in het zand eten we chips en drinken we grapetisers (druivensap met mineraalwater). Golven slaan metershoog stuk op de rotsblokken in de branding.

Dat de terugweg langs de westkust moest gaan was een bewuste keus. De zon hoort tenslotte in zee onder te gaan, niet? De rit is zwaar voor Ilse. Veel voetgangers en fietsers langs de weg, die hier en daar akelig smal en kronkelig is. Terwijl wij ah en oh roepen over de namiddagzon die op de steile rotsen langs de Chapman’s Peak Drive valt ziet Ilse niet veel meer dan de middenstreep. Mijn reisgids spreekt van een “11 km lange, zenuwslopende zeer steile rit” en “mogelijk een van de mooiste landschapsroutes ter wereld”.

We zijn precies op tijd in Camps Bay, aan de rand van Kaapstad, voor de spectaculaire zonsondergang. Bij Paranga eten we in de aangename gloed van de terrasverwarming een perfect diner.

wordt vervolgd

anneke | 14:02 | plaatsen
style="display: none" >
anneke | 14:02 | plaatsen | verberg reacties

29.07.2004 Het Kaaps schiereiland (2)

We zijn de vorige avond laat aangekomen in Kaapstad. Heerlijk geslapen in de designkamer van het luxe hotel, op donzen kussens en onder een donzen dekbed. Bij het ontbijt wordt duidelijk dat het organiseren van een trip met gids voor de hele groep maar niet wil lukken. Op deze ongewoon mooie dag in het winterse Zuid-Afrika besluiten vriendin Ilse, galleymaat Arjan en ik het heft dan maar in eigen hand te nemen; we huren een auto.

De nukkige dame van het autoverhuurbedrijf onderdrukt met moeite een zucht als ik haar er op wijs dat ze in het vooraf op te maken schaderapport een enorme scheur in de bumper heeft genoteerd als een krasje. Het eigen risico was echter niet af te kopen, dus ik houd voet bij stuk. Als we laten weten het bedrag na afloop contant te willen voldoen na rampverhalen van collega’s die nog maandenlang creditcardafschrijvingen kregen van het bedrijf, begint ze wild met haar ogen te rollen.

Ilse is de enige met een rijbewijs op zak, dus zij rijdt. Ze is nogal nerveus over het links rijden en vraagt onze steun. Het wordt bijna een mantra die we haar toezingen:”links blijven, ja dit is de langzame baan, linksom de rotonde op en eerst helemaal oversteken als je rechtsaf slaat”. Eerste stop: Simon’s Town. Ten zuiden van dit kuststadje zou zich een kolonie pinguins ophouden. Boven het koude zeewater van False Bay hangt een dunne mist, boven land een penetrante stank die nog het meest doet denken aan de lucht in het nijlpaardenhuis in Artis. We beginnen alle drie enthousiast te gillen en in het wilde weg foto’s te schieten als de eerste pinguin zich aandient. Even later realiseren we ons dat het er hier werkelijk van sterft. Ik stel me de beestjes altijd op een kale rots voor, maar er zitten hier ook een boel in de struiken. Veel jonkies nog: al vrij groot, maar nog wel donzig. We betalen entree voor het strand, om de grote groep die zich daar bevindt van dichtbij te bekijken.

Op de parkeerplaats staat een bord met het verzoek om voor het wegrijden even onder de auto te kijken. Er zou een pinguin kunnen zitten.

wordt vervolgd

anneke | 12:45 | plaatsen
style="display: none" >
anneke | 12:45 | plaatsen | verberg reacties

28.07.2004 Kantoorleven

Om de internationale bezoekers van het personeelsrestaurant aan te spreken, heeft de catering een nieuwe slogan bedacht: “Eat & Geniet”.

Briljant…

alex | 13:28 | algemeen geleuter | 1) print ("s"); } else { print("reageer"); } ?>
style="display: none" >
alex | 13:28 | algemeen geleuter | verberg reacties
1) print ("s"); } else { print("reageer"); } ?>  »

Daar moet wel haast een gerenomeerd reclamebureau aan te pas zijn gekomen!

Mieke - 28.07.2004 - 13:33

Op zich is het zo flauw dat het weer leuk word.

Job - 28.07.2004 - 13:37

“…& neem de tied” mis ik nog.

anneke - 28.07.2004 - 13:45

Hmm. Als Fries lees ik dit allereerst als onze “eat”, wat dan voor “iets” staat. Het is wel een grammaticaal correcte Friese zin ook, al zou “eat en genietsje” vriendelijker zijn, en slaat het dan nog nergens op.

ijsbrand - 28.07.2004 - 13:46

“eat & geniet”.. Ivo de Wijs draait zich om in zijn graf..

Bob - 28.07.2004 - 14:27

Eat & Meat?

Rick - 28.07.2004 - 14:40

Wat een draak van een pay-off zeg…

Chriz - 28.07.2004 - 14:45

@Bob: Ivo is nog springlevend.

Menno Nicolai - 28.07.2004 - 17:33

Een personeelsrestaurant waar ze je aanzetten om de tijd te nemen om van je eten te genieten.

Aha.

Painless - 28.07.2004 - 21:30

Dit bedrijf richt zich voornamelijk op de groeimarkten Vlaanderen en Frysl?n.

Zeg Moose, elders ontbreekt Vue Royale niet.

EJ - 28.07.2004 - 22:29

je hebt wel weer wat uit te leggen aan je gasten tijdens de lunch

joep - 28.07.2004 - 23:59

Mijn God zeg, het is allemaal wel afgezakt sinds Jeroen daar weg is, nietwaar? Zijn Soupe au Pistou redde vaak het hele concept, maar ja… Vergane glorie.

chris - 29.07.2004 - 08:10

26.07.2004 Het Kaaps schiereiland

pinguins bij Simon's Town

style="display: none" >
anneke | 18:53 | fotografie | verberg reacties
1) print ("s"); } else { print("reageer"); } ?>  »

Jeetje mekreetje, hoe mooi.

Matthijs - 26.07.2004 - 22:14

Ik zag ze laatst nog zwemmen onder water. Snel vloeiend en sierlijk. 180 graaden verschil met hoe ze zich op het land bewegen.

Hans - 26.07.2004 - 23:30

Volgende keer een vakantie in Zuid-Afrika? Is echt een aanrader hoor, dat heb je nu wel gezien.

AA - 27.07.2004 - 23:41

What a great picture! Aloha from Hawaii!

Allan - 10.12.2004 - 09:37

25.07.2004 Terloops

Ik ben Terloops, Voettochten ‘57-‘73 van J.J. Voskuil aan het lezen. Het zijn dagboekaantekeningen, gemaakt tijdens wandelvakanties in Frankrijk.

Voskuils schrijfstijl is fijn. In een paar korte zinnen weet hij prachtig een situatie of sfeer neer te zetten. De verhandelingen in het boek zijn eenvoudig, en doen ergens denken aan een ‘lekker weertje’-lifelog avant la lettre. Wandelingetje, regenbuitje, geur van bloemen en kruiden, uitzichtje, gesprekje met lokale bevolking, hotelletje zoeken, niks aan de hand. En dan ineens, uit het niets, tijdens een discussie met de patron van een hotel:

Het is een lang geprek. Ik speel met mijn fruitmes en heb plotseling zin hem overhoop te steken.

om vervolgens onverstoord verder te gaan met:

Voor het raam struiken. Het ruisen van de Dordogne. Binnen is het schaars verlicht…

Heerlijke kost.

style="display: none" >
alex | 12:55 | boeken | verberg reacties
1) print ("s"); } else { print("reageer"); } ?>  »

Lekker weertje om een mooi boek te lezen, heerlijk!!.

henny - 25.07.2004 - 16:39

Lange gesprekken dwingen mij ook altijd tot doden. Ik voel me soms net een strenge moslim.

EJ - 25.07.2004 - 22:38

Dit heb ik al ‘ns eerder gezegd: Ik zou gaarne Voskuil willen hebben. Is dat iets wat je iedere dag van de week bij de Slegte kunt vinden of moet ik het bestellen voor ik naar Nederland kom in September?

chris - 26.07.2004 - 10:58

Chris, je moet het hoorspel volgen via de site. Maar mocht je daar geen tijd voor hebben dan is naar NL komen de enige optie. Voskuil neemt een aardig plankje van de kast in beslag met zeven delen plus de prelude in Bij Nader Inzien.
De voettochten moet ik nog lezen trouwens maar ik ben een echte Voskuilfan.

Mieke - 26.07.2004 - 19:08

@Mieke: Ik heb Chris aangeraden de boeken op bol.com te bestellen en naar Zweden te laten sturen. En zo is geschied. :)

alex - 26.07.2004 - 23:53

Ben Requiem voor een vriend aan het lezen, heerlijk en oh zo jammer dat ik er te weinig tijd voor heb (maak)..

Pietje Positief - 27.07.2004 - 23:19

24.07.2004 Danscht! (3)

De cirkel is rond, ik struikel vandaag ook nog over een groepje capoeiraers, eh, capoeira-beoefenaars op het Spui. Nu hebben we alles wel gehad…

Spui, 17:03 uur

style="display: none" >
alex | 19:21 | fotografie | verberg reacties
1) print ("s"); } else { print("reageer"); } ?>  »

Maar die zijn zo te zien niet echt stram Hollands…

martijn - 24.07.2004 - 22:02

Nee, er was geen blanke Hollander in dat clubje te bekennen… Heel gek. :)

alex - 24.07.2004 - 22:25

Waarom is het eigenlijk zo gespeld? ?Danscht? bedoel ik dan. Is dat een referentie ergens naar?

michel - 24.07.2004 - 23:55

altijd leuk die spam
vanmiddag op het strand bij zandvoort is er een freestyle frisbee contest, dan heb je wel alles gehad :-)

joep - 25.07.2004 - 08:39

Hier, in het schilderachtige Enschede, zijn de boerendansers actief.

Rick - 26.07.2004 - 12:33

Ik vind het een schitterend iets om naar te kijken. Jammer dat ze het nog niet hebben opgenomen bij de olympische spelen.

vampire - 28.07.2004 - 07:52

23.07.2004 Paraat

style="display: none" >
alex | 14:15 | fotografie | verberg reacties
1) print ("s"); } else { print("reageer"); } ?>  »

gister moesten ze er nog echt zijn… was iemand die niet meer bewoog, en die lag er naar het scheen al een paar dagen…
jakkie

joep - 23.07.2004 - 14:44

Dit was gisteren… om 19:50 uur.

alex - 23.07.2004 - 14:48

Volgens mij ligt het ‘visueel centrum’ links.

Ej - 23.07.2004 - 21:34

om 19:50 was ik alweer in de klimhal… ik denk dat het rond een uur of 3 was toen ze met sirene en de politie aan kwamen scheuren. Er zat nog wel iets van leven in, maar opstaan, zitten of omrollen kon hij/zij niet meer. Heb er ook een paar foto’s van.
De ambulances komen wel vaker langs, meestal na een nutteloze oproep… ff ijsje halen :-)

joep - 24.07.2004 - 10:17

22.07.2004 European Gigolo

Er wordt weer een film opgenomen in Amsterdam. Na Oceans 12 is nu Deuce Bigalow: European Gigolo aan de beurt. “Wie, wat?!”, hoor ik u denken. Welnu, dit is het vervolg op een ongetwijfeld briljant eerste deel uit 1999. Wel met z’n allen naar de bioscoop straks, want Chantal Janzen (Volle Maan, Pista!, Feestje) speelt mee, als “Scandinavian woman”!

Hoofdrolspeler Rob Scheinder poseert even met fans.

Rob Schneider poseert met 'fans'

Ja, ik weet het, u had natuurlijk liever een foto van Chantal gezien…

style="display: none" >
alex | 22:20 | fotografie | verberg reacties
1) print ("s"); } else { print("reageer"); } ?>  »

inderdaad!

Matthijs - 22.07.2004 - 23:51

opmerkelijk aan deze film is dat hij met een volledige nederlandse crew gemaakt wordt. Nederland levert goede kwaliteit op filmgebied voor een (in amerikaans opzicht) laag budget.

Simon - 23.07.2004 - 04:12

Typisch iemand die ik op straat prima zou herkennen, maar met geen mogelijheid op zijn naam zou kunnen komen.

Demos - 23.07.2004 - 10:29

De frequentie waarmee Nederlandse films, met een internationaal karakter, worden uitgebracht, lijkt stijgende te zijn.

Hans - 23.07.2004 - 12:35

22.07.2004 Danscht! (2)

Nou, heb ik het een paar dagen geleden nog over houterige Hollanders en salsa en ja hoor, daar zul je ze hebben.

Eerlijk is eerlijk, deze twee waren geweldig…

alex | 21:54 | fotografie
style="display: none" >
alex | 21:54 | fotografie | verberg reacties

21.07.2004 wiptest

Nu het met W.I.E. na de overname door Ilse eigenlijk alleen nog maar bergafwaarts kan gaan — simpel is namelijk goed — zijn velen inmiddels op zoek naar een alternatief. Ik heb me aangemeld voor de grote WIPtest (Who Is Present), een tool opgezet door Erik van bloglog.nl.

Laat het even weten als er problemen zijn of rare dingen voorbij komen.

Update 23:06: trouwens, er is ook Knockknock als W.I.E. vervanger. Ik ben benieuwd welke van de twee uiteindelijk in de harten van de webloggers gesloten zal worden. :)

style="display: none" >
alex | 16:33 | geek | verberg reacties
1) print ("s"); } else { print("reageer"); } ?>  »

Het lijkt niet te werken als je via een proxy surft…

carin - 21.07.2004 - 18:36

Hmm, bij het lezen van de titel verwachtte ik een foto van Alex op de Ikea wipMoose :-(

michel - 21.07.2004 - 18:36

Ik ben voorlopig naar knockknock overgegaan. ‘s kijken hoe land die stabiel ?n niet commercieel blijft.

Johan - 22.07.2004 - 11:34

Wat is er precies mis nu met W.I.E.?

arno - 22.07.2004 - 16:33

@arno
W.I.E. werd na de overname steeds langzamer.

Ik heb me ook aangemeld voor de grote W.I.P. test :) ik vind knockknock leuk (draai hem nu) maar vind hem toch een erg groot big brother gehalte hebben.

John - 22.07.2004 - 17:59

W.I.P. lijkt ook niet alles te zijn want op een aanmelding wordt niet gereageerd. Te druk? Arrogantie? Ballotage? Dan maar Punt.nl

Hans - 23.07.2004 - 13:13

WIP zit in de testfase, geduld is een schone zaak.

alex - 23.07.2004 - 13:18

Vooralsnog lijkt WIP de opvolger te gaan worden. Diverse weblogs maken er al gebruik van. Je kunt je gewoon aanmelden en het werkt mooi.

Wip - 24.07.2004 - 09:52

20.07.2004 Nieuw bij Ikea

Gespot bij vriend Rune: de hobbelmoose!

hobbelmoose

alex | 14:42 | algemeen geleuter | 1) print ("s"); } else { print("reageer"); } ?>
style="display: none" >
alex | 14:42 | algemeen geleuter | verberg reacties
1) print ("s"); } else { print("reageer"); } ?>  »

Uh oh. Zijn er al kleine moose-jes in aantocht?

Painless - 20.07.2004 - 16:49

stukken leuker dan een wipkip!

GeeSpot - 21.07.2004 - 09:49

Moooooose!

Demos - 21.07.2004 - 09:55

Kan je gelijk kijken of de nieuwe buggy de elandtest doorstaat.

Job - 21.07.2004 - 16:31

19.07.2004 Zomer!

Na weken van herfstweer en een grote hang naar koolhydraatrijk troostvoer vierden wij vandaag de zomer op het balkon, met een grote kom rood fruit en Griekse yoghurt.

style="display: none" >
anneke | 16:41 | fotografie | verberg reacties
1) print ("s"); } else { print("reageer"); } ?>  »

De zomer vieren op het balkon? In Amsterdam zeker.
In Noordwijk aan Zee vieren wij mooi weer aan zee, waar het ook hoort.

Evert Jan - 19.07.2004 - 23:38

Toevallig ;-)

Evert Jan - 19.07.2004 - 23:40

Wat ziet dat er lekker uit. Beter dan appels of peren waar je je vitamines in de winter uit moet halen.

Vampire - 20.07.2004 - 07:48

toeval bestaat niet. Ik leesnet deze post, en ik zet de tv aan, en ik zie een italiaanse of turkse kok iets met yoghurt en aarbijen en bramen doen… alleen dat van jullie ziet er lekkerder uit :-)

joep - 20.07.2004 - 13:03

Lekker h?, al dat zomerfruit……die super sappige ananassen en cantaloupe meloenen laten je vast ook watertanden!

Simone - 23.07.2004 - 11:01

18.07.2004 MTBlacklist (2), Wrath of the Spam Gods

Ik geloof dat ik door mijn laatste postje over MTBlacklist de toorn van de spamgoden over me heb afgeroepen. Er is om een uur of vier een aanval begonnen die nog steeds voorduurt. Er zijn tot nu toe ruim 8000 spam commentaren geweigerd en de teller loopt gestaag door. Reageren ging al niet zo snel, de webserver heeft niet bijster veel rekenkracht in huis, maar nu kan het zo’n dertig seconden duren voordat uw reactie is verwerkt. Dus als u wat wilt zeggen: heb geduld, het werkt echt.

style="display: none" >
alex | 23:11 | geek | verberg reacties
1) print ("s"); } else { print("reageer"); } ?>  »

Nog bedankt voor de tip, werkt echt top heur…

chris - 18.07.2004 - 23:35

Alsof dat helpt, harder spammen als je spam geblokkeerd wordt! En een volledige DOS is het ook niet, dus echt zinnig lijkt het me allemaal niet, wat die spamjongens aan het doen zijn. Geef anders wat IP nummers door aan Reet voor een nieuwe MasterBlaster actie :)

Hopelijk waait het snel over.

michel - 18.07.2004 - 23:36

Dat is inderdaad het enige nadeel van MT-Blacklist tot nu toe: m’n arme servertje (die al begint te zweten als er meer dan twee personen actief aan het klikken zijn) vindt ‘t volgens mij helemaal niet leuk, dat comment checken. Moet ie nog ingewikkelde regexps gaan lezen ook… Maar hij houdt ‘t vol, ik ben trots op ‘m.

Onno - 19.07.2004 - 08:51

Hou vol servertje, hou vol, het komt wel weer goed

Job - 19.07.2004 - 09:13

@chris: ik moet er niet aan denken om al die commentaren met de hand te moeten verwijderen.

@michel: het zijn allemaal verschillende ip adressen, dus wat dat betreft is het wel distributed. Alleen is iedere paar seconden een reactie natuurlijk geen noemenswaardige aanval.

Hoe dan ook, om half vier vannacht is het opgehouden, de teller staat nu ruim boven de 10.000.

alex - 19.07.2004 - 09:19

Woehoe! Overleefd! Hou vol!

Demos - 19.07.2004 - 10:54

Ook ik heb er last van. Echt, je wordt niet goed van al die reacties die binnenkomen…
Zit er aan te denken om over te gaan naar ander logsysteem

Johan - 22.07.2004 - 11:39

18.07.2004 Danscht!

Dansen. Na Saturday Night Fever sloeg iedereen aan het discodansen, na Dirty Dancing danste iedereen ineens vies en toen Maxima in den lande arriveerde moest er op de ceedee van Carel Kraaijenhof getangood worden. Op zich is het prachtig dat mensen geÔnspireerd raken van hypes of exotische culturen, maar houterige Hollanders die als een bezetene tango, salsa, of nog erger, capoeira doen, heeft iets tragisch.

Met soepele heupen en een feilloos gevoel voor ritme worden door dansinstructeurs prachtige passen voorgedaan, die vervolgens door onbeholpen tieners — die van hun ouders op dansles moesten — en vrijgezellen van middelbare leeftijd worden verkracht. Ik heb altijd het gevoel dat er daardoor iets breekt in de instructeurs, en dat zij thuis, uit het raam naar de regen kijkend, zachtjes moeten huilen. “Als je maar plezier hebt”, roepen ze tijdens de les. Ja, dankje de koekoek, dat is de enige strohalm waar ze zich aan vast kunnen klampen.

Gisteren heb ik in het Vondelparktheater lessen Afrikaanse dans mogen aanschouwen, in het kader van Julidans. Een Nigeriaan stond zich onder begeleiding van een djembe in het zweet te dansen, waarna de menigte onder de indruk klapte. In een half uurtje zou deze dans ingestudeerd worden. Eerst werden de armbewegingen geoefend, toen de benen, en daarna werden de twee gecombineerd. Dat was voor velen al een brug te ver. Toen er ook nog naar eigen inzicht over het plein bewogen moest worden, bleef er eigenlijk alleen maar hulpeloos armen- en benengezwaai over. “Act like you enjoy it!”, riep de Nigeriaan…

iedereen in de maat!

alex | 15:25 | algemeen geleuter | 1) print ("s"); } else { print("reageer"); } ?>
style="display: none" >
alex | 15:25 | algemeen geleuter | verberg reacties
1) print ("s"); } else { print("reageer"); } ?>  »

Ja, en daar zit je dan als houterige Nederlander, met een vriendin die graag Argentijnse Tango danst, en dat graag met jou zou willen doen…

chris - 18.07.2004 - 23:34

Ach, wij zijn weer goed in andere dingen Chris.

Rick - 20.07.2004 - 12:43

@chris: blijven oefenen, denk ik dan. Maarja, ik kan het natuurlijk niet weten, want toen al mijn klasgenootjes wel op dansles zaten, zat ik samen met nog iemand op een zolderkamertje te gamen :) Uiteindelijk ook best een zinvolle tijdsbesteding gebleken.

michel - 20.07.2004 - 13:31

17.07.2004 Twieieieie

Even lifeloggen hoor. Niet eens over katten! Nouja, een beetje dan…

Terwijl ik kattenvoer in een bakje schepte, was Betty’s aandacht heel ergens anders. Da’s gek. Gebiologeerd stond ze naar een spleet tussen de keukenkastjes en de koelkast te kijken. “Weer een muis?”, dacht ik in eerste instantie. Ik kon het niet goed zien. “Twiet”, ging het plotseling, “twiet, twiet”. Een vogeltje! Vast tijdens de maiden voyage door het open raam naar binnen gefladderd.

Na een kleine verbouwing van de keuken kon ik er net bij. Ik nam het suffe beestje mee naar het warme balkon en liet wat druppels water van mijn vinger rollen. Dat lustte hij wel. “Twieieieieie twieieieie”, ging het. Het deed me denken aan een zwaluw. Na een kwartiertje werd er al flink rondgeklauterd en op mijn hand gescheten. Vliegen ho maar…

het gaat nog niet zo best

Volgens de dame van de Dierenambulance moest ik het vogeltje onder een boom zetten en de natuur zijn werk laten doen. “Op laten vreten door de eerste kat”, dacht ik. Maar ja, wat moest ik anders. Gelukkig begon hij meteen driftig de boom in te klimmen. Ik zwaaide nog even. Ik hoop dat zijn ouders, of een paar leuke pleegouders, de dreumes vinden.

alex | 12:46 | algemeen geleuter
style="display: none" >
alex | 12:46 | algemeen geleuter | verberg reacties

17.07.2004 Ochtendlicht

Sarphatistraat, 07:34 uur

style="display: none" >
alex | 10:01 | fotografie | verberg reacties
1) print ("s"); } else { print("reageer"); } ?>  »

Mooie foto!

Chriz - 17.07.2004 - 11:36

Hoe vroeg was je op?

Tim - 17.07.2004 - 11:36

@Tim: 6 uur. Veel te vroeg…

alex - 17.07.2004 - 17:13

Mooi, die stralen. Net alsof er engelen uit de hemel afdalen (hoewel ik niet gelovig ben). De straat komt me zo bekend voor. Sarphatistraat? Koninginneweg?

BeeDee - 19.07.2004 - 00:19

@BeeDee: Sarphatistraat inderdaad, ter hoogte van het Amstel Hotel

alex - 19.07.2004 - 09:24

Op zulke momenten heb ik nooit een camera bij me.

Rick - 19.07.2004 - 11:50

16.07.2004 Shrek 2

Shrek 2 recensie

4/5 

We zijn eindelijk toegekomen aan het zien van Shrek 2.

Dit vervolg gaat verder waar het eerste deel ophield. Shrek en Fiona, met de stemmen van Mike Myers en Cameron Diaz, zijn net terug van hun huwelijksreis als ze een uitnodiging krijgen van Fiona’s ouders, de koning en koningin van Far Far Away. Ze willen graag hun nieuwe schoonzoon ontmoeten, niet wetende dat hij een Ogre (boeman) is. De ontmoeting verloopt uiteraard dramatisch, en omdat het altijd de bedoeling is geweest dat Fiona met Prince Charming zou trouwen, schakelt de koning Puss in Boots (de Gelaarse Kat) in om Shrek te vermoorden…

Shrek 2 is wederom een heerlijke film, waarin vooral Eddy Murphy de show steelt als pratende ezel Donkey. Hij moet tot zijn ongenoegen Puss in Boots, gespeeld door Antonio Banderas, naast zich dulden en is niet te beroerd om dit te laten blijken: “The position of annoying talking animal has already been filled!” De rest van de stemmencast is heel goed, met onder andere John Cleese en Julie Andrews als koning en koningin en Jennifer Saunders als fee. In de Nederlanse versie moet je het doen met stemmen van o.a. Carlo Boszhard en Angela Schijf, dus ga vooral naar de originele versie als je de keus hebt.

Qua vormgeving is de film ook wonderbaarlijk mooi. We beginnen met al het Pixar-geweld al gewend te raken aan technische hoogstandjes, maar de jongens van Dreamworks hebben het natuurlijk overkomen van haar, stof en water ook goed onder de knie. Oogstrelend en heel grappig, gaat dat zien…

style="display: none" >
alex | 13:59 | film | verberg reacties
1) print ("s"); } else { print("reageer"); } ?>  »

Hij staat hier ook klaar om bekeken te worden. Ongetwijfeld weer erg leuk/grappig/mooi/etc…

Jessi - 16.07.2004 - 14:03

Hij viel mij een beetje tegen, ik vond deel 1 leuker. Ik vond deel twee ook een wat te hoog musical gehalte hebben.

michel - 16.07.2004 - 16:23

De hints naar andere films (LotR, Spider-man) waren ook erg komisch.

Low - 16.07.2004 - 17:24

Ik heb ook Shrek 1 nog niet gezien maar zowel 1 als 2 staan nog wel op mijn lijstje en idd in de originele versie.

Mieke - 16.07.2004 - 21:32

Shrek 2 is in de categorie animatiefilms een 10 waard. Briljant gedaan.

Ruben - 17.07.2004 - 19:04

Ik vind Jennifer Saunders echt meesterlijk gecast!

Lars - 18.07.2004 - 23:36

ik von da int begin zo ne saaaaaie film ma ik eb em verder en dan was ut wel goe, ut was nu wel nie den besten film die kik al gezien at e ma tis wel ne leuken!

jana - 15.02.2005 - 18:10

15.07.2004 Het perfecte gezicht?

“Ook voor de liefhebbers van het betere snijwerk”, stond er in het Parool. We vielen midden in Plastisch Wonderwerk op Net5, gepresenteerd door plastisch ‘cosmetisch chirurg’ drs. Robert Schoemacher (let wel: drs. en niet dr., oftewel iemand die zelf niet in mensen mag snijden). Op een infomercial-achtige set — bureau met laptop, denk ‘Postkrediet’ — praatte Schoemacher een aangekochte standaard Amerikaanse Extreme Makeover-serie aan elkaar. Om het ‘hoger opgeleide’ Net5 publiek aan te spreken, en wellicht om zichzelf als expert in de spotlight te zetten, werd er driftig met medische terminologie gestrooid. De bijbehorende operatiebeelden waren zo onsmakelijk dat we regelmatig de blik moesten afwenden, de krant had niet gelogen. Toen er een neusbot gebroken moest worden hebben we voor de zekerheid ook maar de vingers in de oren gestopt en hard LAAALAAALAAA gezongen (‘kijk er dan ook niet naar!’, hoor ik u denken).

Terwijl we naar beelden keken waarin een aan gruzelementen geslagen schedel in elkaar werd gepuzzeld, vertelde Schoemacher met lerarenstem dat er drie categoriŽn schedelfracturen zijn, die in het begin van de vorige eeuw zijn opgesteld door de Franse chirurg Renť LeFort. Ik vroeg me af wie dat iets kon schelen en hoeveel kijkers er al waren afgehaakt. Toen dokter Robert over het kwantificeren van schoonheid begon gleden we bijna van de bank. De Gulden Snede, de Fibonacci reeks en het getal Phi rolden voorbij, afgewisseld met beelden van een bovenlipcorrectie bij een Penthouse model…

Op een gegeven moment werd gerept van een masker op basis van het principe van de gulden snede (dat voor wie De Da Vinci code heeft gelezen inmiddels geen geheimen meer kent). Dit masker kan over een foto van het gezicht worden gelegd om te zien of het de “ideale” verhoudingen heeft. Altijd in voor een experimentje zijn we op internet gaan zoeken. Met behulp van deze site, de digitale camera en Photoshop zijn we aan het knutselen geslagen. Dit is het geworden: Alex’ en Anneke’s hoofd. Als je het zelf wilt proberen, met dit Photoshop document en deze instructies kun je aan de slag.

alex & anneke | 21:48 | televisie | 1) print ("s"); } else { print("reageer"); } ?>
style="display: none" >
alex & anneke | 21:48 | televisie | verberg reacties
1) print ("s"); } else { print("reageer"); } ?>  »

Uhm, als de vervolgopdracht wordt: “Photoshop je eigen portret totdat je w?l voldoet aan het masker”, dan ben ik nog wel effe een paar daagjes bezig vrees ik :-)

Painless - 15.07.2004 - 23:02

Maar wat is nou jullie conclusie?

Mieke - 15.07.2004 - 23:55

Maar wat is nou jullie conclusie? Ik bedoel niet over de dokter maar na het meten met het masker?

Mieke - 15.07.2004 - 23:56

Mijn conclusie is dat Anneke’s Gulden Snede mooier is dan die van Alex. Maar jij bent ook lief hoor Alex :-)

Menno Nicolai - 16.07.2004 - 18:05

Ik had het niet beter kunnen zeggen Menno. ;-)

alex - 16.07.2004 - 18:13

Okay, alleen de vervolgopdracht voor het portret van Alex dus.

*phew*

Painless - 17.07.2004 - 00:31

Een drs. mag wel in lijven snijden, hij is alleen niet gepromoveerd. De meeste chirurgen zijn dat wel, maar moet niet.

Jim - 19.07.2004 - 14:36

14.07.2004 Spider-man 2

Spider-man 2 recensie

4/5 

Normaal geproken heb ik het niet zo op verfilmde stripverhalen, of eigenlijk, actiefilms in het algemeen. Van een film als X-Men of Hulk word ik niet warm of koud, als ik Brad Pitt in de trailer van Troy een one-liner als “Immortality, it’s yours!” hoor zeggen, moet ik alleen zuchten. Maar op een of andere manier heeft Spider-man op mij een magische uitwerking. Al na het zien van de trailer van de eerste film dacht ik alleen maar “Wow!”.

In Spider-man 2 probeert Peter Parker zijn leven als gewone student met een bijbaantje te combineren met zijn bestaan als superheld. Dat gaat hem steeds slechter af: slaap-, tijd- en geldtekort en het keer op keer teleurstellen van zijn vrienden en familie eisen hun tol. Net op het moment dat hij de brui wil geven aan zijn geheime tweede leven, wordt Peter geconfronteerd met een nieuwe vijand, Dr. Octopus…

De mix die de Spider-man films bijzonder maakt, luistert erg nauw. De cast is goed uitgekiend: Orlando Bloom als Spider-Man had bijvoorbeeld niet gewerkt, Denise Richards of Reese Witherspoon als Mary-Jane ook niet. Daarnaast is het script geen aaneenschakeling van geweld en explosies, maar worden alle karakters mooi uitgediept, afgewisseld met fraaie beelden van een door New York slingerende held. Goed, de film is soms wat moralistisch, maar het is de makers vergeven. Regisseur Sam Raimi zet een geweldige film neer, ik voelde me een blije tiener tijdens het kijken.

style="display: none" >
alex | 16:52 | film | verberg reacties
1) print ("s"); } else { print("reageer"); } ?>  »

ik vond de eerste film zo zelfingenomen, dramatisch en moralistisch, dat ik eigelijk had besloten dat ik deze niet wilde zien… is dze film beter?

joep - 14.07.2004 - 17:01

Ik zou er eigenlijk al niet eens terecht komen. Zelfs met jouw enthousiaste verhaal zie ik mij er geen kaartje voor kopen.

Mieke - 14.07.2004 - 17:50

Noot van Alex: Spoiler Alert! Pas op, de onderstaande reactie verklapt het hele plot.

Tsja, wat zal ik zeggen. Ik ben gisteren ook geweest, en het is beslist geen vervelende film. Goeie actie, heerlijk gestuntel, de held krijgt het meisje (ongeveer) en het goede overwint.
Maar toch, ik had het idee dat deel 1 meer boeide. Het was nog nieuw, nu niet meer. En wat me opviel, in deze aflevering was het kwaad niet echt kwaad. Meer een aardige meneer die eens een briljant idee had, en tijdens de uitvoering tegen wat issues aanloopt.
Het feit dat deze aardige, droog komisch/arrogante meneer, wordt betaald door de zoon van het oude kwaad, dat doet daar niets aan af. Zelfs op de momenten dat het nieuwe wannabee kwaad inderdaad probeert kwaad te doen (tuurlijk, een oud omaatje van 27 hoog de vrije val willen bijbrengen zonder parachute is in sommige kringen minder geaccepteerd…) is het niet overtuigend. Want het is nog steeds deze sympatieke meneer die aan het begin een wetenschappelijk gesprek had met de held, en er een wederzijds respect ontstond tussen de twee.
Logisch toch, als je eerste poging op wetenschappelijk succes per ongeluk mislukt, je het nog eens wilt proberen. Dat je dan toevallig gekoppeld bent aan een artificial inteligence (X 4) ding, en je dus niet helemaal meer helder denkt, dat maakt je niet direct slecht.

Vandaar dus niet overtuigend, dit kwaad. Of lag het kwaad meer in de uiteindelijke doelstelling van de wetenschapper, het cre?eren van kernfusie, terwijl de held als enige inziet dat het meer neemt dan 5 grote magnetische schilden om dat ingesloten te houden? En dat in het tweede deel de held eigenlijk alleen maar bezig is de stekker eruit te trekken om de wereld, oh nee, slechts half New York en het meisje (uiteraard), te redden, ach, ook dat is niet het sterkste plot ooit… Nee, de held, en het kwaad, ach, er was niet echt gevaarlijke spanning.

De schrijvers (of in een later stadium, de editors) moeten dat gezien hebben, want vlak voor het einde is daar ineens weer het kwaad uit deel 1, hij verschijnt uit de dood aan zijn zoon, die, verbitterd door het sterven van papa in deel 1 door spinnemans, probeerd de held te doden (maar met de held verlamd op een presenteerblaadje hem toch niets kon aandoen…), en er fijntjes aan wordt herinnerd dat spinmans nog steeds familie opschoon doel #1 is, en dan ineens, na het breken van een spiegel, alle vernietigende speeltjes van papa tussen de zolderbalken vind. Alleen…, daar gebeurd dus niets mee, dat zal, bij voldoende opbrengst, wel worden vertoont in Spiderman Part 3…

Maar, zoals ik al zei, ik heb me geen moment verveeld…

Ben - 15.07.2004 - 00:00

Heb hem gisteren gezien. Goede film, maar op sommige momenten wel wat langdradig. Actiescenes zijn mooi uitgewerkt en spannend.

Nick - 16.07.2004 - 17:47

Ik vond het ook een heerlijke film. De combinatie tussen de actiesc?nes en de ‘Bildung’ sc?nes is erg bijzonder en heeft me geen moment verveeld. Ik kijk uit naar deel 3 (en dat heb ik niet vaak na een deel 2).

Arjan - 19.07.2004 - 15:53

13.07.2004 Kattenbakken zijn lelijk

oud nieuw

Het deurtje van de kattenbak was al een tijdje stuk. Het stofzuigen moe ging ik maar eens op zoek naar een nieuwe bak. De oude dateerde nog van de aanschaf van de poesjes, ruim zeven jaar geleden: “oh ja, een kattenbak, eh…doet u die groene dan maar.”

Een rondgang langs verschillende dierenspeciaalzaken leerde me dat die oude bak niet gewoon een ondoordachte en daardoor ongelukkige keus was, nee, mooie kattenbakken bestaan niet. Ik zag felblauwe bakken, bordeauxrode bakken, grijze bakken - en altijd maar weer met zo’n lichtgrijs gespikkelde kap. Brr. Het is uiteindelijk het modelletje op de rechterfoto geworden, zilvergrijs met een zweem van blauw en niet eens zo heel lelijk. Jammer dan weer van die gele details.

Het lijkt me dat we hier van doen hebben met een gat in de markt: de design-kattenbak. Onbegrijpelijk dat zoiets nog niet bestaat. Maar ja, tot u spreekt dan ook de helft van een stel fashion victims.

anneke | 20:07 | algemeen geleuter | 1) print ("s"); } else { print("reageer"); } ?>
style="display: none" >
anneke | 20:07 | algemeen geleuter | verberg reacties
1) print ("s"); } else { print("reageer"); } ?>  »

Of je tikt ergens een oude Apple II op de kop en verbouwt die tot kattenbak ;) (d’oh, ik vergis me, daar maken ze vissenkommen van! http://store.macaquarium.com/aquaria/customer/home.php ) :D

Q - 13.07.2004 - 21:06

Bourgois! Damn, da’s confronterend. Zeker na de fotografie aflevering van R.A.M. afgelopen zondag, waarin Richard Billingham vertelt dat ‘ie foto’s met een wit randje bourgois vindt, en ik nog zoiets had van “maar dat kan best mooi zijn”.

Painless - 13.07.2004 - 21:47

Als mede fashion-victim snap ik helemaal waar je het over hebt, die dingen zijn idd foeilelijk. Het zou voor mij reden zijn om geen kat te nemen ware het niet dat daar nog andere redenen aan ten grondslag liggen.

Mieke - 13.07.2004 - 22:20

Dat kan gemakkelijker: http://www.kattengemak.nl/

Ap - 13.07.2004 - 23:28

Goh… Een traditionalist. Poeh poeh. Da’s niet helemaal waar. Alleen maar omdat ik die zut op de fotootjes nix vond. Speels design is wel aan mij besteed, maar ik moet bekennen dat ik een functie- en smaak- slaaf ben.

Gelukkig ben ik in lichte mate allergisch voor katten. Dan heb ik dat gezeik met die bak ook niet. Maar jullie hebben een okee exemplaar hoor.

chris - 13.07.2004 - 23:28

Waarvoor dient die kattenbak ook alweer?
Was dat niet gewoon de plee voor de kat?
Wat vindt de kat er zelf van, gaat-ie d’r wel in/op?

Ik ben ook wel benieuwd naar jullie plee, heeft de kat die uitgezocht?

Jaap - 13.07.2004 - 23:45

Functionalist. Uteraard… ;-)

Ben - 14.07.2004 - 09:23

Ik zou eerder opteren voor een foei-lelijke kattebak, maar wel met deurtjes die niet stuk gaan!
We hebben er in 2 jaar tijd al 2 versleten. Niet dat de bakken versleten waren (natuurlijk), maar een kattebak zonder deurtje da’s helemaal niets. Geur opnemende korrels laat me niet lachen! Als er geen deurtje in je kattenbak zit is de stank niet te harden.

Sander - 14.07.2004 - 10:27

Echt mooie WC’s zijn er ook niet.

Rick de Kikker - 14.07.2004 - 11:37

Traditionalist… mwah. :S

Jessi - 14.07.2004 - 17:01

Leuke test:
U kent uw designklassiekers. En kunt zich goed vinden in de modernistisch principes: ?form follows function? en ?less is more?. Voor u moet design eenvoudig, strak en tijdloos zijn. Vormgeving is voor u zo belangrijk dat u mogelijk esthetiek boven gebruiksgemak verkiest.
Mwha, dat laatste is niet helmaal waar..

Pietje Positief - 14.07.2004 - 19:16

Ik meen me nog prachtige Britse design-kattenbakken te herinneren. Proberen we op te zoeken.

jeroen - 14.07.2004 - 21:46

“Geur opnemende korrels laat me niet lachen! Als er geen deurtje in je kattenbak zit is de stank niet te harden.”
Mijn bak (onderkant grijs, bovenkant zacht roze… De bak kwam mee toen de kat 3 jaar geleden kwam logeren, dat maakt de keuze beperkter…) heeft geen deurtje.
Mijn personlijke bak wel, maar die staat normaal op een kier (want naast kat, geen medebewoners). Nou komt kat regelmatig kijken, en heeft blijkbaar minder issues met niet te harden stank. Toch vraag ik me af, kat heeft nu zo vaak het truukje met de lucifer mogen aanschouwen (werkt echt…), zou het re?el zijn een doosje lucifers bij haar naast de bak te leggen?

Ben - 15.07.2004 - 00:09

Dat is nu toevallig. Ik zat me net af te vragen waarom er geen design kattenbakken zijn. Ik zie het voor me: minimalistisch, strak vierkanten bak, wit 1 cm dik kunsstof (hoogglans) vierkante opening met aluminium strips, mooi wit grit binnenin. Ben zelf dierenarts, geen ontwerper, maar als ik dat was …..ben er zeker van, dit ontwerp zou een daverend succes kunnen worden. Kat moet natuurlijk op Hill’s voer staan om strakke ontlasting te produceren. Ik denk niet dat mijn kat bezwaren tegen dergelijke bak heeft, maar zal het haar voorleggen.

Rob Kieboom - 10.10.2004 - 11:05

10.07.2004 Amsterdam Breakz

style="display: none" >
alex | 18:55 | fotografie | verberg reacties
1) print ("s"); } else { print("reageer"); } ?>  »

Dat zal ook wel helpen tegen RSI-klachten denk ik :-D

Mieke - 10.07.2004 - 21:56

Hee shit, en ik was op Kwakoe om jongeren te werven voor mijn werk. Dit ziet eruit alsof ik daar had moeten zijn…

Merel - 10.07.2004 - 23:30

en ik maar denken: “goh, hier zou alex moeten zijn” hebnog rondgekeken ook, maar je niet gezien. Mooie foto’s! ik heb er ook een paar gemaakt… wordt ff kijken hoe die gelukt zijn.

joep - 11.07.2004 - 08:27

De foto van het meisje vind ik prachtig!

Lime - 11.07.2004 - 10:31

hij stond bijna tussen de dansers ! Leuk om ‘n keer in het wild gezien te hebben. :)

jw - 11.07.2004 - 17:39

haha, ja, je moet voor een leuke foto wel een beetje dichtbij gaan staan. ik werd vorige week bij ‘mooie noten’ nog van het podium afgestuurd. ‘voor wie fotografeer je’, vroeg de gozer van de organisatie eerst nog. ‘voor majesticmoose!’, zei ik, maar mocht na een niet-begrijpende blik vertrekken… :)

(ik heb echt een perskaart nodig)

alex - 11.07.2004 - 18:00

wellicht moet je net zo’n camera als die gozer met dat gele hempie hebben. In ieder geval gaf hij het idee dattie heel wat was met dat ding. zelfs zonder geluidsman of perskaart. Echte staindeweg.

jw - 11.07.2004 - 21:18

erg mooie foto’s zeg!

Tikky - 12.07.2004 - 08:50

Majesticmoose perskaart? Hmmmmm… kwartiertje photoshop, effe naar de vers aangesloten HP CLJ9500HDN sturen, en voila, je bent het (pers)mannetje…

Ben - 12.07.2004 - 13:40

jah, ik hoorde pas dat de battle was tegen de tijd van de halve finale, dus ik was te laat om nog vooraan te staan… Ik ben wel na de voorstelling op het podium gaan zitten toen ze zelf nog verder gingen. dat zijn ook wel goeie foto’s geworden…

perskaart… moet je daarvoor niet 51% van je inkomen uit fotografie halen?

joep - 12.07.2004 - 19:00

…of de perskaart voor een prikkie in de straten van Bangkok laten maken..;-). Werkt dus echt! :-)

Tikky - 12.07.2004 - 22:17

tering ik heb echt een scheef hoofd.

S0sje - 24.08.2005 - 23:18

10.07.2004 Keyboard

Onze werkgever is begaan met de heersende rsi-problematiek. Eerst werden cursussen gegeven door fysiotherapeuten, daarna kwamen de softwarepakketten die bijhouden hoeveel er getypt wordt; na een bepaald aantal toetsaanslagen wordt de werknemer door middel van dwingende popups en irritante typgeluiden gemaand tot stoppen, waarna hij of zij de voorgeschotelde rek- en strekoefeningen uit dient te voeren. Als laatste er was natuurlijk de masseuse, waarover ik al eerder vertelde.

Gisteren werd er een nieuw wapen in de strijd gegooid. Laptopgebruikers hebben namelijk een slechte werkhouding, zo werd ons voorgehouden. Zij zitten krampachtig voorovergebogen op een klein toetsenbordje te typen en naar een klein scherm te staren. Daarom kregen wij allen een laptop-ophoog-standaard en een los keyboard… een heel klein zilverkleurig mini-keyboard.

Leuk hoor, maar dat typt natuurlijk voor geen meter. Ik gebruik al jaren naar volle tevredenheid de onverwoestbare IBM Model-M, in 1989 gemaakt en voor twee euro op de rommelmarkt gekocht.

Een keyboard voor echte mannen nerds dat al vele pc upgrades heeft overleefd. Mijn collega’s zijn inmiddels gewend aan de enorme herrie die hij maakt als ik driftig typ. Ik zal het nieuwe keyboard ernaast zetten, zodat het jaloers kan toekijken hoe een echt toetsenbord mijn tweevingerig gehamer verwerkt.

style="display: none" >
alex | 13:41 | geek | verberg reacties
1) print ("s"); } else { print("reageer"); } ?>  »

Geweldige toetsenborden zijn dat! Ze worden nog steeds gemaakt: www.pckeyboard.com, de classic 101/104 met buckling spring technology.

Gelukkig heb ik er nog eentje spare liggen. Al is het eigenlijk niet nodig, degene waar ik nu op tik is uit 1985. Ziet er als nieuw uit: af en toe de keycaps in de vaatwasser doet wonderen.

Er zou alleen ‘s een versie met Bluetooth moeten komen. Mijn Apple Bluetooth keyboard ziet er geweldig uit, maar heeft niet dat fijne gevoel.

Ap - 10.07.2004 - 15:35

enne… hoe zet dat nou met die mac training?? daar geen “lekker” key-board mogen strelen?

Guanita - 10.07.2004 - 16:58

Ap is een kenner merk ik. :)

@Guanita: Tijdens de training hadden we alleen een iBook en ik moet zeggen, dat was veruit het fijnste laptop-keyboard dat ik ooit gebruikt heb.

alex - 10.07.2004 - 17:48

AAah!! Dat getik is echt geweldig!!
Heb er boven ook nog wel ??n liggen, geloof ik.
Ga ‘m meteen aansluiten en pleur dit hiepermoderne prul de deur uit! ;-)

luuk - 11.07.2004 - 21:16

Niet alle toetsenborden van laptops zijn slecht. Misschien draaf ik een beetje door, maar Apple’s Powerbook 17” (http://www.apple.com/nl/powerbook/index17.html) … daar kun je fatsoenlijk achter zitten te werken.

Tonny - 12.07.2004 - 07:42

die heb ik dus ook nog. En na de gedraaide kabel een tijdje strak om het board te hebben gebonden, was het een meter of 2-3 lang, en kon ik toch typen zonder direct naast de computer te zitten :-)

joep - 12.07.2004 - 21:04

Ik zweer ook bij een echt mechanisch toetsenbord met veertjes en schakelaartjes, geen bubbelplastic. Moeilijk te vinden. Thuis heb ik een Northgate (gemaakt door Focus) met ingebouwde rekenmachine en de ledjes ingebouwd in de toetskappen. Focus toetsenborden worden helaas niet meer in Nederland ge?mporteerd, dus toen ik een mechanisch t/b zocht voor gebruik in Groningen als ik daar logeer ben ik op zoek gegaan naar een 2e-hands. Nu heb ik een verzameling van vier t/b-en die me niet echt bevallen maar laatst nog een oude Acer gevonden met het juiste gevoel en geluid. Jammer alleen dat het een klein Backspace heeft. Maar het voordeel van zo ‘n mechanisch t/b is dat je de toetsen kunt bewerken met schuimplastic onder de kap. Zo heb ik de Caps Lock, Insert en de toets naast de Backspace aangepast zodat ze nog wel te gebruiken zijn maar niet per ongeluk ingedrukt worden.

Harry - 13.07.2004 - 15:45

Ik was ook altijd een oud keyboard fetishist; die nieuwbakken troep was allemaal veel te soft. <schaamteloze plug> Maar het internet keyboard van Logitech heeft me overtuigd… Een heel fijne klik, zodat je direct merkt dat de toetsen zijn aangeslagen, en dat ‘zero tilt’ gedoe is geen marketing stunt volgens mij; het typt echt een stuk fijner zo’n plat toetsenbord. En dan te bedenken dat ik ‘m kocht voor ‘t scrollweel op het keyboard.</schaamteloze plug>

En nee, ik werk niet voor Logitech ;)

Rich - 13.07.2004 - 17:38

09.07.2004 MTBlacklist

Het gebruiken van Movable Type heeft zo zijn nadelen. Vooral het fenomeen comment spam begint gierend uit de hand te lopen. In de eerste maanden van het bestaan van de site waren ongewenste commentaren nog niet zo’n probleem, maar al snel was het gebruiken van MTBlacklist onvermijdelijk.

In eerste instantie keek ik ongeveer een keer per week of er updates waren, maar ook dat bleek niet frequent genoeg. Ik heb inmiddels een automatische updater die iedere twee uur (!) sites aan de blacklist toevoegt. Op dit moment worden 1681 sites geblokkeerd. Dat dit nodig is, merkte ik zojuist in mijn logbestand. MTBlacklist heeft vandaag binnen een tijdsbestek van twee uur 372 commentaren geblokkeerd van xxx-dvd.biz, allemaal van een verschillend ip adres.

Laat de ‘gebruik dan ook Pivot’ commentaren maar komen. ;)

style="display: none" >
alex | 20:15 | geek | verberg reacties
1) print ("s"); } else { print("reageer"); } ?>  »

*schraapt de keel*

Gebruik dan ook pivot!

Bob - 09.07.2004 - 20:31

En Bob kan het weten. :-)

Tim - 09.07.2004 - 20:45

Niets ten nadele van het Nederlands Product, maar WordPress is ook heel aardig.

Painless - 09.07.2004 - 23:55

Tsja. Daar heb ik dan weer geen last van.

Roelof - 10.07.2004 - 01:17

@Painless: daar zeg je het: heel aardig. Verder toch wel wat beperkt. H??ft niet eens een blacklist bijvoorbeeld, de laatste keer dat ik het gebruikte (is eerlijk gezegd al wel een tijdje terug).

michel - 10.07.2004 - 09:56

Maar die Blacklist werkt toch? Waarom zou je dan Pivot gaan gebruiken?

George - 10.07.2004 - 11:16

Waarom gebruik je dan ook geen Pivot?

luuk - 10.07.2004 - 12:31

@George: klopt, ik ben ook helemaal niet van plan om Pivot te gaan gebruiken.

@luuk: ik kan niet wennen aan het weblog/subweblog systeem dat Pivot heeft, als ik de categori?n wil indelen zoals ik dat nu doe op de archieven pagina, is dat een heel ge?mmer. Het snelle herbouwen van de site is wel weer fijn…

alex - 10.07.2004 - 12:44

@michel: WordPress heeft ‘comment moderation’; als een commentaar in inhoud, naam, url, email en/of IP adres bepaalde trefwoorden bevat wordt het in een ‘moderation queue’ gezet totdat de blog eigenaar ‘t alsnog goedkeurt of weggooit. Wat WordPress nog steeds niet heeft zijn meerdere blogs per installatie. Verder blijft het heel aardig.

Painless - 10.07.2004 - 16:10

Hoe werkt dat eigenlijk, dat met die blacklists? Heb zelf net 100+ xxx-dvd dingen weg moeten gooien.

chris - 11.07.2004 - 19:25

Elk nadeel heb z?n voordeel zou Johan zeggen. Ik probeer nu al een week een weblog met Pivot op te starten maar de lay-out ziet er niet uit. Helaas nog te weinig kennis van php en html om er wat van te maken. Mooie templates voor Pivot kom je vrijwel niet tegen. Nee, dan ziet dit weblog er gelikt uit. Zo wil ik het ook!! Ook Pivot heeft een blocklist. Ik vraag me echter af in hoeverre je ongewenste commentaren en spam helemaal kunt uitsluiten.

Paul Smit - 12.07.2004 - 01:01

07.07.2004 Uit het fotoarchief (3)

SyriŽ, april 2001. In Palmyra hebben een paar collega’s en ik een locale gids ingehuurd die ons de omgeving laat zien. We bezoeken onder andere de graftorens. Voor een graftoren die van binnen te bezichtigen is heeft zich een groepje mensen verzameld; het wachten is op de man met de sleutel. Even later stopt een oude Mercedes. De bestuurder van de auto stapt uit en loopt naar het toegangshek, in zijn handen een sleutelring van cartoonesk formaat vol klassiek gevormde sleutels. Op dat moment maak ik deze foto.

De foto is geschoten met een Pentax point-and-shoot op Kodak T-MAX 400 film.

style="display: none" >
anneke | 21:47 | fotografie | verberg reacties
1) print ("s"); } else { print("reageer"); } ?>  »

Prachtige foto!

Berta - 07.07.2004 - 22:03

m’n vinger was iets te snel…*grin*

Berta - 07.07.2004 - 22:10

ik word gek:
net stonden er nog twee reacties met
‘Prachtige foto’???
vandaar die vinger…

Berta - 07.07.2004 - 22:15

sweet!

joep [24 uur in Le Mans gereden] - 07.07.2004 - 22:44

Ik zeg: typisch gevalletje Neatimage! Zelfs ISO 3200 ziet er bij mij beter uit… Of is het soms een GIFje? (checkt) Nee, ?t is toch echt een JPEG :-)

michel - 07.07.2004 - 23:48

Erg mooi. Met roodfiltertje?

fr?d?ric - 08.07.2004 - 09:31

Lekkere ouderwetse korrel.

Rick - 08.07.2004 - 12:01

@michel: ik hou nou eenmaal wel van een beetje korrel, zeker in combinatie met een desolaat woestijndecor.
@fr?d?ric: zonder filter geschoten, maar later wel gesimuleerd in Photoshop.

anneke - 08.07.2004 - 14:51

@Michel // Anneke…
ben het hier even met anneke eens. Goeie grain, voegt alleen maar iets toe aan de sfeer.

@Anneke: Ik zou graag willen dat je me uitlegde hoe je die toning / kleur in PhotoShop voor elkaar hebt gekregen… Mail anders even.

chris - 09.07.2004 - 10:15

@chris: als je Kodak Tri-X negatieven in kleur scant, is deze toon het resultaat. Daar hebben we verder niets aan veranderd.

alex - 09.07.2004 - 10:42

@chris: misschien ten overvloede: het is dus geen grayscale foto, maar een ?gewone? RGB foto! Een grayscale zou in dit geval veel killer overkomen.

Als je deze tone mooi vind kun je de tonecurve die het verschil tussen de tone uit deze foto en een pure grayscale foto definieert extraheren uit de foto en opslaan, om vervolgens weer toe te passen op je eigen greyscale foto?s (die overigens dus wel in RGB mode moeten staan).

michel - 09.07.2004 - 11:21

Hier staat een step-by-step hoe je dat doet trouwens:
http://www.outbackphoto.com/artof_b_w/bw_01/essay.html

Michel - 09.07.2004 - 11:32

06.07.2004 MacOS

Koud was ik terug op kantoor, of ik vond een mail in mijn inbox dat ik ingeschreven was voor een driedaagse Apple Macintosh OS X training in Schiedam. Macs, ai…

Ik ben altijd een beetje bang voor Macs. Dat komt eigenlijk niet zozeer door de computers zelf, maar meer door de gebruikers. Dat, terwijl ik wel tot de doelgroep behoor, geloof ik. Sterker nog, ik ben van origine Apple gebruiker. Als twaalfjarig jochie soldeerde ik samen met mijn vader onze eerste computer in elkaar: een Apple ][. Door een Apple verkoper in onze kennisenkring ben ik vaak in aanraking gekomen met Macs.

Toch is het bij mij nooit echt aangeslagen. Ik zie de meeste Mac gebruikers namelijk als zeloten, fanatici die Steve Jobs vereren en Windowsgebruikers verketteren, of ze zien als melaatsen die het heilige Apple-licht nog niet gezien hebben. Daar kan ik niet zo goed tegen. Zeker omdat ik MacOS helemaal niet zo’n goed besturingssysteem vind. Ik wil namelijk kunnen graven, wroeten, en dingen naar mijn hand kunnen zetten. Dat kan niet bij Macs, want zoals het is, is het goed, zo vinden de ontwerpers. Er is geen andere weg…

Ik was dus bij aankomst enigszins sceptisch (ahum). Onze eerste opdracht is het installeren van het OS op leuke witte iBooks. Dat gaat soepel, geen vuiltje aan de lucht. De interface is overzichtelijk, ik kan alles gemakkelijk vinden. Ik start de Terminal, typ ‘ifconfig’ in, en blijk al een ip adres van de Airport gekregen te hebben. De unix command line voelt vertrouwd en werkt niet beperkend. Ik start Safari, met mijn Logitech muis kan ik links-, middel- en rechtsklikken, en scrollen. Ik heb geen drivers hoeven installeren, ik glimlach tevreden. Eigenlijk ben ik na een uurtje of twee spelen en graven best onder de indruk van OS X. Het is echt bruikbaar en toegankelijk.

De trainer verpest mijn omgeslagen houding door geheel in lijn met mijn vooroordelen nog even TCP/IP af te kraken en met weemoed te praten over de teloorgang van Appletalk, dit alles na de lunch waarin mijn stelling dat Macs te duur zijn te vuur en te zwaard ontkend wordt. Nog twee dagen te gaan, ik kan niet wachten, ik heb het oprecht naar mijn zin.

style="display: none" >
alex | 22:37 | geek | verberg reacties
1) print ("s"); } else { print("reageer"); } ?>  »

…en nu maar hopen dat Maarten morgen nogmaals je door hem zo geprezen weblog bezoekt…. Enfin, heb zelf ook nog 2 dagen om de treenerd er op te wijzen.

Douwe - 06.07.2004 - 22:50

Fijn Alex, dat je het naar je zin hebt. Je komt soms inderdaad tegen dat de voordelen van de windowsgebruikers over de Mac even hardnekkig zijn als die van de Macgebruikers over windows. Een vooroordelen zijn natuurlijk nooit goed, zeker niet als ze niet gehinderd door kennis van zaken tot stand komen. Ik werk veel met windows bij klanten en kan daarin ook goed uit de voeten maar ben toch blij dat ik thuis mijn iMac en Powerbook heb met alle programma’s die Apple daar tegenwoordig bij levert. Veel plezier de komende dagen en ik ben benieuwd wat er nog allemaal voorbij komt. Laat het even weten.

Mieke - 06.07.2004 - 23:05

“Ik wil namelijk kunnen graven, wroeten, en dingen naar mijn hand kunnen zetten. Dat kan niet bij Macs, want zoals het is, is het goed, zo vinden de ontwerpers. Er is geen andere weg?”

Hmmm… Tsja, daar heb je eigenlijk wel gelijk in. Maar het merendel van de computergebruikers wil gewoon een OS dat werkt en waar je niet per ongeluk in kan lopen kutten. Dan is OS X niet zo’n gek alternatief.

Maar dat vind ik.

peter - 06.07.2004 - 23:08

Ik kan me als Mac-gebruiker die irritatie best voorstellen.

Overigens is er bij de Mac-gebruikers weer irritatie over al die mythes over de Mac die maar blijven opduiken: geen software voor te krijgen, niet compatible, langzaam etc.

Ik kan alleen maar voor mijzelf praten natuurlijk, maar denk niet dat alles wat Steve Jobs zegt geslikt wordt als zoete koek, hoor. Enthousiast maar kritisch.

MacOSX biedt voor jan-met-de-pet een veilige omgeving om in te werken en voor de sleutelaars de ruimte om het systeem (onderhuids draait er toch unix) behoorlijk naar zijn/haar hand te zetten.

Wie Windows gebruikt en daar volslagen tevreden mee is, moet vooral Windows blijven gebruiken. Klaar.

DC - 06.07.2004 - 23:29

Ik werk op kantoor met beide. PC’tje met WinXP en Macje met OSX. OSX is qua GUI op het eerste gezicht mooier, met z’n op vector gebaseerde icoontjes. Aan de andere kant vind ik ‘Aqua’ weer verschrikkelijk. Een behoorlijke tegenvaller vond ik de Classic omgeving (OS9 binnen OSX), die nodig is om bijvoorbeeld de oude (en nog steeds de beste) versie van Quark Xpress te draaien. Het neemt verdomd veel geheugen in beslag (je kunt het wel beperken door bijvoorbeeld alle extensies uit te schakelen, maar dan nog). Wat jij zegt over het kunnen graven en wroeten; met Darwin kun je een hoop aanpassen. Je kunt bijvoorbeeld de hele GUI van OSX uitschakelen en volledig in een console werken. De vraag is natuurlijk of je daar zin in hebt, maar het kan. Maar geef mij over het algemeen maar Windows. Daar heb ik het gevoel dat ik echt grip heb op de zaak. En dat je een Mac nodig hebt als je grafisch bezig te zijn, is een achterhaald fabeltje.

Steve heeft ooit de grote fout gemaakt door geen toestemming voor clones te geven. Bill Gates was nooit zo rijk geworden als ie maar 1 soort PC op de markt had, zoals nu de Mac. Iedereen heeft een PC, of ie hem nou zelf gemaakt heeft of niet, de meesten gebruiken toch wel Windows. 9 op de 10 computer gebruikers heeft een PC. En dat komt inderdaad doordat een Mac vele malen duurder is dan een standaard PC’tje. Het is niet zo toegankelijk.

Chriz - 07.07.2004 - 00:00

Vanaf 1992 ben ik vaste gebruiker geworden van de Mac. Inmiddels systeembeheerder en ik ben blij dat de meeste computers in ons bedrijf mac is. De enige echte problemen zitten in het netwerk. AppleTalk was een mooie uitvinding, maar Apple is slim geweest om overstag te gaan naar TCP/IP. Zonder herstartje (lees.. dit deden we reeds in 1999) een nieuw nummer intoetsen en het netwerk ingaan. Desnoods overzetten naar DHCP; de mac regelt alles zelf wel. Sinds (ik geloof) ME hoef je de windows ook niet meer te herstarten… eindelijk maar toch. Voor wat betreft kloten in het systeem: dat hoeft voor mij niet zo nodig. Alles wat ik nodig heb, is standaard aan boord. Tevens ben ik blij dat er geen virussen zijn voor de mac. Scheelt een hoop tijd. Tijd die beter ge?nvesteerd kan worden in ontwikkeling en bijhouden van de nieuwste dingen. En op zich is een mac niet duur.. E?n keer aanschaffen en je zuist 7 jaar verder, zonder updates (hardware) dus zonder kosten. De Mac verdient zich dus dubbel en dwars terug. Uitwisseling…. helaas, Windows wil maar niet meedoen, maar Mac leest, schrijf en pakt alles. Veel plezier op je cursus :-) (ik moet verkoper worden denk ik) :-)

Vampire - 07.07.2004 - 00:04

Wel een onderwerpje dat lijvige reactie uitlokt he? :-)

Mieke - 07.07.2004 - 00:53

Inderdaad… Ik zelf ben een van die mensen die niet tot de doelgroep van Apple behoren, ik vind MacOS erg on-intuitief. En dan heb ik het niet over dingen als je schijf te moeten wissen om hem uit de machine te halen (naar de prullenbak slepen), want dat is vergelijkbaar met op “start” klikken om de computer te stoppen. Het is de hele manier van denken, een scherm is niet het programma, volgens de mac, en dat gaat er bij mij niet in. (als je een scherm sluit blijft het programma draaien, je moet via de topbalk (die niet van het systeem is maar van het actieve programma, ook al zo’n wazig idee) het programma sluiten. En dat dock ding onderaan is veel te groot, zelfs al maak je hem klein.. (kan dat ook uit eigenlijk?)

Maar het is zo bij alles van Apple. Ik heb verschillende malen een iPod geprobeert en bijna altijd was wat ik wilde doen onder het menu waarvan ik dacht “die is het in ieder geval niet”. Het vervelende is dat Mac gebruikers zich niet kunnen voorstellen dat het voor mij gewoon zo is. Want de Mac is toch zo veel beter, etc… Hoe kan iemand anders denken? Ze zijn bijna even erg als sommige Open Source Software lui.

Persoonlijk wissel ik tussen windows en linux (of eigenlijk, KDE) en hoewel die nog erg veel problemen hebben (windows wordt steeds slechter en kost steeds meer tijd om “fijn” te krijgen, KDE wordt steeds beter en kost steeds minder tijd om “werkbaar” te krijgen, linux moet nog een paar stappen maken om het beste systeem te worden, laten we hopen dat het de sterke kanten houd) werken ze voor mij fijner dan MacOS, al heb ik nog niet heel veel met OSX gewerkt.

Maar goed, die laptops van Apple zien er meestal wel ok uit. Ik zie ze meer en meer bij de conferenties waar ik heen ga. Jammergenoeg diskwalificeren die zich voor mij weer doordat ze geen trackpoint hebben, en maar 1 muisknop. :(
(en tijdens een conferentie kan je niet zo maar een externe muis gebruiken, das nogal lastig op je schoot te houden)

Maar wat ik dus vragen wilde, hoe makkelijk is het je werkomgeving aan te passen aan wat je wilt hebben? Ik zie iedereen met dezelfde default kleuren rondlopen, is dat makkelijk aan te passen zonder een theme te gebruiken? Kan je Aqua net zo makkelijk uitzetten als luna?

arno - 07.07.2004 - 09:09

Hahaha, ik moest lachen om ‘Windows wordt steeds slechter’. Wat bedoel je ermee?

Chriz - 07.07.2004 - 09:31

ik bedoel daarmee dat de standaard instellingen steeds erger zijn. Het duurt langer voor je alle onzin uitgezet hebt en je een bruikbaar systeem hebt. Zonder tweakui is er met windows eigenlijk niet te werken, luna is (met welk theme dan ook) afzichtelijk en neemt te veel schermruimte in beslag, noodzakelijke dingen als de windows explorer en de command line worden steeds verder in het menu verstopt… dat soort dingen. De defaults zijn steeds debieler. Het gaat wat dat betreft richting mac ;)

arno - 07.07.2004 - 09:41

Een punt wat betreft de hautaine houding die vele Mac-gebruikers zich aanmeten t.o.v. Windows. Toegeven: de lol is natuurlijk eindeloos als Bill Gates een PC laat crashen bij een presentatie, maar omgekeerd is een Mac ook niet echt ‘frozen-free’.
Zelf zit ik ook liefst achter mijn G4, maar er zijn nu eenmaal bepaalde handelingen, conversies, programma’s die ik liever op m’n PC doe simpelweg omdat dat soms minder omslachtig werkt.
Stopt de discussie en gebruikt elke computer voor het werk waar hij het best in is.

Maks - 07.07.2004 - 14:04

“om bijvoorbeeld de oude (en nog steeds de beste) versie van Quark Xpress te draaien.”
Huh??? Beste versie van Quark? Vanuit printer support oogpunt is Quark ??n van de beroertste programma’s omdat er helemaal niet werkt zoals een ‘normaal’ programma werkt. (naast MS Acces, en zo zijn er nog enkele…) Zelfs in een MAC. En dan die windows versies, die zijn zo mogelijk nog geiniger…. NOT! Ach, job security… ;-)

Ben - 07.07.2004 - 16:01

Ik ga simpelweg zonder techniekpraatjes zeggen dat ik Macfan ben!!

Aukje - 07.07.2004 - 21:12

Ha die Aukje. Leuk!
Bij alles wat er gezegd is kan ik me wel wat voorstellen, pro en contra. Wat opvallend blijft is dat het verschijnsel Macfans zich voor doet. In tegenstelling tot ‘Windowsfans’ Dat is dan toch in ieder geval iets waarvan iedere fabrikant van een produkt alleen maar van kan dromen.

Hans - 07.07.2004 - 21:31

“Zelfs in een MAC.”

@Ben: Ik *had* het over een Mac. En ja, de beste versie van Quark. De nieuwere zijn simpelweg niet beter. Ik zeg niet dat Quark zo’n geweldig programma is, ik heb zelfs altijd liever met PageMaker gewerkt.

Chriz - 07.07.2004 - 21:55

Nou Hans, ik denk dat Apple in werkelijkheid droomt van en marktaandeel dat de enkele procenten overstijgt. :P

Na de vandaag vergaarde informatie lijkt de ingeslagen weg van Apple — niets ten nadele van OS X — in zekere mate een serie van concessies. De UI is typisch Apple, maar de structuur en interoperabiliteit is echt gericht op de rest van de markt, en met name Unix admins (TCP/IP, standaard file extensions, networking, enz.) om zo het OS uit de marge te trekken.

Daarnaast vind ik het wel erg tekenend dat zelfs nu de marktpenetratie van OS X best behoorlijk is, het systeem nog erg zwaar moet leunen op ingebouwde OS 9 emulatie, omdat softwareontwikkelaars blijkbaar geen haast hebben om native Cocoa apps te schrijven.

Voordat jullie me naar mijn strot vliegen: ik vind het iBookje steeds leuker worden en nu ik de Dock in bedwang heb wordt de UI ook steeds aangenamer. :)

alex - 07.07.2004 - 22:15

Van digitaal naar film, van Windows naar Mac, .. een trend?

Painless - 08.07.2004 - 00:31

“…het programma sluiten..” Een programma sluiten doe ik al tijden niet meer. Nergens voor nodig, gewoon je computer in de sluimerstand zetten en ‘s morgens op de spatiebalk tikken en je gaat weer als een panther :)

Vampire - 08.07.2004 - 07:52

Een programma is iets anders dan een OS. En volgens mij werd er een programma bedoeld. En ik neem niet aan dat jij al je programma’s open laat staan ;)

Chriz - 08.07.2004 - 09:41

Ik laat al mijn programma’s openstaan.. afsluiten is niet meer nodig. Unix zorgt voor een goeie ramverdeling zodat de machine niet trager gaat worden. Programma’s in de achtergrond krijgen bijna geen ramgeheugen van unix. Op dit moment heb ik 21 programma’s openstaan en het systeem heeft ook nog vele dingen draaien. In de terminal kun je kijken hoeveel ram iets gebruikt. Je zult verbaast staan.

Vampire - 09.07.2004 - 00:38

Al eens PearPC bekeken? [Ik denk van wel] Nu nog beperkt en onbruikbaar traag, maar als proof of concept toch wel indrukwekkend.

http://pearpc.sourceforge.net/

Lars - 09.07.2004 - 13:36

Maak inderdaad noggal wat los dit onderwerp. Maar ben sinds kort een gebruiker van Mac os x en kan niet anders zeggen dat het gebruiksgemak enorm is. Zou echt niet graag weer terug willen.

en die programma’s staan bij mij ook allemaal open. En moet hij uit om een gevoelsmatige reden appeltje Q en gone. Vaak zet ik hem eens per week even aan en uit. Ruimt hij bij het opstarten even op (defrag) en gaat hij weer als de brandweer. Adsl, bluetooth muis en keyboard, externe monitor, printer eigenlijk alles d’r in, d’r uit, d’r in etc etc ‘t maakt allemaal niet uit.

maargoed, zoveel mensen, zoveel wensen.

jw - 11.07.2004 - 17:38

komt er nog een vervolg op dag 1, Alex
we zijn erg benieuwd

freekees - 15.07.2004 - 10:20

Wel, ik als Mac gebruiker kan niet met de windhoos. Je mag me uitleggen hoe je rotator laat werken.

E - 08.10.2004 - 20:54

05.07.2004 Verhuisd

Sinds 1997 werk ik bij een IT bedrijf op Amsterdam Sloterdijk. De eerste jaren in een gebouw dat werd gedeeld met andere bedrijven, later in een nieuw, eigen gebouw. Door overnames en reorganisatie moest er verhuisd worden. Naar Amstelveen… Van een plek die bereikbaar is met de tram, bus, metro, trein, fiets en auto, zitten we nu in the middle of nowhere, vijftien minuten lopen van de eindhalte van de sneltram, verder is de auto of fiets de enige optie. Gemor alom, de reistijd van de meeste collega’s gaat enorm omhoog.

Tijdens mijn vakantie werd er verhuisd, dus gelukkig heb ik de chaos niet meegemaakt. Vanochtend heb ik een fietsroute uitgezocht en om eerlijk te zijn, het valt me niet tegen. Via de kortste route heb ik er bijna veertig minuten op gefietst, over vrijwel alleen fietspad. En dan deed ik het nog rustig aan. Dat is net iets langer dan naar Sloterdijk. Morgen ga ik de route langs de Amsteldijk en de Kalfjeslaan proberen, lijkt me wel pittoresk.

Het was even zoeken naar mijn nieuwe plek en nieuwe buren. Op mijn bureau zaten mijn moose en Starbucks mok al op me te wachten. Al mijn spullen zijn meegekomen en alles werkt nog. Gelukkig. Al met al valt het me niet tegen. Het is hier ruim en open, er is veel groen. De koffie is alleen nog net zo slecht. Er liggen nu ruim vierhonderd e-mails op me te wachten, waarvan de helft over de verhuizing gaat. Ik hoef me niet te vervelen. Mijn ‘Delete’ knop zal het druk krijgen.

alex | 11:54 | algemeen geleuter | 1) print ("s"); } else { print("reageer"); } ?>
style="display: none" >
alex | 11:54 | algemeen geleuter | verberg reacties
1) print ("s"); } else { print("reageer"); } ?>  »

Klinkt in ieder geval beter dan reorganiseren en niet hoeven mee te verhuizen.

Painless - 05.07.2004 - 12:05

Nu wordt het tijd voor een sportfiets, succes op je nieuwe werkplek!

henny - 05.07.2004 - 13:27

Ik zie je nog wel rondrijden op zo’n brommertje waar je geen helm voor nodig hebt. Je bent ten slotte al italiaans genoeg om over de koffie te klagen. :)

arno - 05.07.2004 - 14:53

400 mails? Ik ben net een kwartiertje aan het werk en ik heb er al meer dan 4000 de eeuwige bitvelden ingeholpen.

Communicatie per email is niet het sterkste punt van dit bedrijf…

Onno - 05.07.2004 - 15:18

Vierhonderd viel mij ook erg mee. De signal/noise ratio is ook onwaarschijnlijk hoog. Heb ze allemaal doorgewerkt en ??n op de vier was relevant voor mij. Dat is wel eens anders geweest…

De belangrijkste was wel ‘je hebt vanaf morgen een driedaagse MacOS X training in Schiedam’ :)

alex - 05.07.2004 - 15:46

“De koffie is alleen nog net zo slecht”

Ik weet nog wel een goed koffiemerk….

Rene Smit - 06.07.2004 - 18:31

Wow! Dus jouw bedrijf verhuist gewoon…Bij ons zoeken ze alleen maar al jaren.
Eerst zelf een nieuw hok zoeken dan maar.

Evert Jan - 14.07.2004 - 23:42

04.07.2004 Ellen ten Damme

Ellen trad ook nog een half uur op in een akoestische sessie.

Ellen

style="display: none" >
alex | 19:42 | fotografie | verberg reacties
1) print ("s"); } else { print("reageer"); } ?>  »

“Ellen den Domme” noemt een vriend van mij haar. Geef de beste man eens ongelijk.

michel - 04.07.2004 - 23:59

die vriend van jou, die heeft ongelijk.

En soms is het dus de moeite om te kijken in het vondelpark! Altijd al een optreden van mevrouw Ten Damme willen beleven…

arno - 05.07.2004 - 09:10

Pfff, heb je wel eens een interview met dat mens gezien? Daar komt echt niets zinnigs uit. Maargoed, smaken verschillen, nietwaar?

michel - 05.07.2004 - 11:33

En zingen kan ze ook al niet.

George - 05.07.2004 - 12:07

Kom niet aan Ellen ten Damme, dan kom je aan mij.

Rick - 05.07.2004 - 12:40

@Rick: moet ik nu aan jou gaan zitten? Was die roze zaterdag al niet voorbij?

George - 05.07.2004 - 14:17

Was gisteravond even in Utrecht langsgekomen, dan had je An Pierl? live in de domkerk kunnen bewonderen, gratis en voor noppes.

Matthijs - 05.07.2004 - 17:39

hoi!! mensen praat niet over mensen!!! praat over je zelf ellen is een heel lief persoon… en dat weet ik ben er tegen gekomn in de kikker heb met der gepraat enz.. doei

[anoniem] - 07.11.2004 - 21:47

ellen is sexy!

maaike - 02.01.2005 - 23:44

Ze kan wel goed zingen! De Blondie shows van haar in de Panama waren uitverkocht en afgelopen zondag in de Melkweg, Ellen met het Jazzorkest van het concertgebouw (ze vragen haar daar niet zomaar voor), was fantastisch ondanks dat ze zwaar verkouden was en ze die middag nog met man en macht vanalles hebben gedaan om haar stem weer terug te krijgen. En ze is inderdaad altijd even vriendelijk tegen iedereen. Ow en Maaike daar heb je zeker gelijk in ;)

[anoniem] - 09.02.2005 - 01:08

Ellen den domme, tssssssssss ze is gewoon verlegen als ze interviews moet geven, ik vind Ellen ten Damme een wereldwijf!!!

Eva - 11.07.2005 - 17:54

Ellen ten Damme live (Blondie), maandag 3 oktober Stairway to Heaven, Utrecht.

Catingx - afterparty - 30.09.2005 - 12:26

heey!! elen is super en de film castingx was ook tegek en ook in de stairway to heaven was te gek!!!!! kus mandy!!!

mandy - 16.11.2005 - 14:51

Ellen is geweldig en als je dat niet ziet geef dan ook een oordeel over haar !!! Ze kan zingen achteren tja wat kan ze niet!!!
Dikke Kus Denise ( die kus is voor ellen) haha…

denise - 28.12.2005 - 19:02

zo mijn bericht was niet zo goed!!! Doe het even over…

Ellen is geweldig!!!
Als je dat niet ziet, geef dan ook geen oordeel over haar!!!
ze kan zingen, acteren tja wat kan ze Niet??!!

Denise - 28.12.2005 - 19:05

Hey Denise!
Da’s grappig om je hier tegen te komen? Ik ken je toch van
??n van ellens optredens hier in Zaandam? Fantastisch optreden
was dat trouwens, hoop dat ze hier snel weer komt!
Dikke kus terug!

Johan - 26.01.2006 - 22:15

04.07.2004 Mooie Noten

Vandaag waren in het openluchttheater in het Vondelpark de finales van de Amsterdamse singer-songwriter competitie “Mooie Noten”. Kim kwam als winnaar uit de bus. En verdiend, naar mijn mening.

Kim

style="display: none" >
alex | 19:09 | fotografie | verberg reacties
1) print ("s"); } else { print("reageer"); } ?>  »

Uhh, Alex… Je hebt hem zo gecropped dat je dat net niet kunt zien :-P (sorry, open deur)

michel - 04.07.2004 - 20:08

Tsssk, michel.

alex - 05.07.2004 - 07:44

Hoe heet Kim met d’r achternaam? Wellicht kunnen degenen die niet naar het Vondelpark zijn geweest nog wat meer van deze dame te weten komen…

Sander - 05.07.2004 - 15:37

Ik kan verder niets over haar in Google vinden, ook op de Mooie Noten website staat alleen haar voornaam.

alex - 05.07.2004 - 15:54

Heur naam is Kim Berkhout.

Till - 07.07.2004 - 15:36

03.07.2004 Florida album

We hebben een album gemaakt met de beste foto’s van Florida, je kunt ze hier vinden.

Sanibel Island

alex & anneke | 10:27 | fotografie | 1) print ("s"); } else { print("reageer"); } ?>
style="display: none" >
alex & anneke | 10:27 | fotografie | verberg reacties
1) print ("s"); } else { print("reageer"); } ?>  »

Wonderschoon.

cockie - 03.07.2004 - 10:38

Pssst! hij staat in config mode!

Merel - 03.07.2004 - 12:02

Ik was even een minuutje aan het upgraden naar de nieuwste versie, hij draait weer. :)

alex - 03.07.2004 - 12:09

Grappig: southernmost point. In Amerika klopt dat waarschijnlijk. Bij alle finisterra’s in Spanje en Frankrijk dachten ze heel lang dat het het einde van de wereld was. In Amerika hebben ze die historie niet :-)

Merel - 03.07.2004 - 13:00

Wat een prachtige foto’s!!!!
Allemaal!!!
Heb de hele gallery bekeken.
1 foto, Dam tot Dam nr. 5?, is zelfs bij ons huis gemaakt!!!!

Berta - 03.07.2004 - 20:06

Ligt het aan mij of doet die gallery het niet in Mozilla?

Ali?tte - 04.07.2004 - 03:58

Hij doet het bij mij prima in FireFox 0.9. Wat is er precies mis?

alex - 04.07.2004 - 10:07

Prachtige foto?s, vooral de strandfoto met die twee fietsen.

Rick - 05.07.2004 - 12:42

Mooie foto’s! Hoeveel foto’s hebben jullie eigelijk gemaakt, en hoe komt die selectie tot stand?

joep [24 uur in Le Mans gereden] - 05.07.2004 - 22:24

@joep: we hebben digitaal zo’n 500 foto’s geschoten, daarnaast ongeveer vijf rolletjes film (van 36). De selectie wordt puur op schoonheid gemaakt.

alex - 06.07.2004 - 13:49

alex: nu doet ‘ie het wel! Weird…

Ali?tte - 10.07.2004 - 05:11

02.07.2004 Ja

Gisteren trouwde mijn broertje. We worden groot…

Veel geluk, Peter en Baudina!

style="display: none" >
anneke | 21:36 | fotografie | verberg reacties
1) print ("s"); } else { print("reageer"); } ?>  »

Gefeliciteerd!!

henny - 03.07.2004 - 10:44

Dat zag er niet uit als een traditionele witte trouwjurk!

Ruben - 06.07.2004 - 22:19

Sterker nog: het was een broekpak!

anneke - 06.07.2004 - 22:36

02.07.2004 CONGRATULATIONS! WINNING NOTIFICATION

Ik zat toevallig naar BBC World te kijken tijdens de vakantie, toen ik ineens de Amsterdamse grachtengordel in beeld zag. Het bleek een reportage over internet-oplichters te zijn. Er werd een tragisch verhaal verteld over een man die een e-mail kreeg waarin stond dat hij een half miljoen euro gewonnen had via de Lucky Day International loterij. De vader van een zoon die aan leukemie leed, zag zijn gebeden verhoord en reageerde op de e-mail. Hij kreeg een stapel officieel uitziende documenten toegestuurd, en sprak zelfs telefonisch met de mensen van de deze ‘loterij’.

Iedereen die het internet een klein beetje kent, weet natuurlijk dat dit oplichters zijn. Sterker nog, zelfs het gemiddelde spamfilter kan deze e-mails herkennen. Ik heb even in mijn spam folder gekeken, en zowaar, op 30 juni heb ik ook zo’n e-mail gekregen. SpamAssasin zei er dit van:

Bayesian spam probability is 99 to 100%
Message body looks like a Nigerian spam message 1+

De e-mail begint als volgt:

LUCKYDAY INTERNATIONAL.
28030 REIMBRANDTSPLIEN, AMSTERDAM-NETHERLANDS.

FROM:THE DESK OF THE VICE PRESIDENT.
INTERNATIONAL PROMOTIONS/PRIZE AWARD.

BATCH NO: LDNL/009842/03.
REF. NO. LDNL/1282664/03

AWARD NOTIFICATION.
This is to inform you of the release of the EMAIL LOTTERY BALLOT INTERNATIONAL / WORLD GAMING BOARD winners of the SCIENTIFIC GAME PROMO LOTTERY; THE NETHERLANDS. Each email address was randomly selected and attached to ticket numbers and the numbers here quoted won the lottery in the 2nd category.

Dan wordt de ontvanger gefeliciteerd met het winnen van 200.000 euro, waarna het addertje volgt:

Please be informed that all non-resident of The Netherlands are required to pay between EUR500-1000 Euros for thier non - resident processing / application fee as a perequisite to the processing of their winnings prior to the pay out and collection of their winning prize. […] Any claim not made will be returned to the MINISTERIAL VAN DE ECONOMIA, The Hague, HOLLAND.

Als er dan nog geen alarmbellen afgaan, dan weet ik het ook niet meer. Als je in Google zoekt naar ‘luckyday winning notification’ vind je dezelfde e-mail, met dezelfde winnende getallen, honderden keren terug. Ik vond het wel grappig dat alleen mensen die niet in Nederland wonen een gage moeten betalen voor het vrijgeven van het geld (hoera voor mij!). Ik trok de stoute schoenen aan en antwoordde op de e-mail. En zowaar, er kwam bericht terug van ene meneer Frank Haseelbank, die zijn winning.com e-mail relayed via de gratis webmail aanbieder mail.com. Professioneel hoor. Volgens zijn e-mail dien ik mijn paspoort te faxen naar 0031-205-241 299, waarna ik documenten toegestuurd krijg voor een verdere afwikkeling.

De meneer uit de reportage heeft dit blijkbaar allemaal gedaan, en heeft uiteindelijk zestienduizend pond (!) overgemaakt om zijn prijs in ontvangst te kunnen nemen. Pas toen hij hoorde dat hij nog eens 20.000 euro over moest maken, rook hij onraad nam contact op met de politie. Zij zeiden dat ze niets konen doen, dus wendde hij zich tot de BBC. Het slachtoffer en de journalisten reisden af naar Amsterdam en kwamen tot de schokkende ontdekking dat het Reimbrandtplien 28030 helemaal niet bestaat! De mensen die de fraude verder onderzochten, vonden dat de oplichters heel sophisticated te werk gingen.

On-voor-stel-baar.

alex | 14:24 | algemeen geleuter | 1) print ("s"); } else { print("reageer"); } ?>
style="display: none" >
alex | 14:24 | algemeen geleuter | verberg reacties
1) print ("s"); } else { print("reageer"); } ?>  »

Voor een hele hoop mensen die weinig verstand van computers / internet hebben blijven dit moeilijke situaties. Ik ben blij dat er steeds meer mensen zijn die dit soort praktijken herkennen, maar vooral voor ouderen blijft dit een probleem.

Gelukkig worden dit soort spammers ook steeds vaker zelf succesvol in de maling genomen (hoop tekst maar wel erg vermakelijk!):
http://www.419eater.com/html/joe_eboh.htm

Demos - 02.07.2004 - 15:07

Ignorance is bliss… tot op zekere hoogte dan. Wat ik me dan afvraag is hoe iemand die zo dom is toch nog ff ergens 16000 pond op zijn bankrekening heeft staan. Dat doe ik ?em niet na! (anders reed ik nu wel in een S2000 rond en had ik eindelijk die 1D mk II! :)

michel - 02.07.2004 - 16:51

@michel: Is de S2000 nog maar 16000 pond? :-)

Dit soort verhalen zijn erg triest (voor de betrokkenen) maar kennelijk worden mensen een beetje blind als er gouden bergen belooft worden. Zo kan ik me nog het pyramide-spel herinneren en meer recent het LegioLease concept. Inderdaad onvoorstelbaar.

Painless - 03.07.2004 - 10:55

@painless: 2dehandsje… :-) Nieuw kopen is sowieso zonde van de portemonee

michel - 04.07.2004 - 16:22

Inderdaad onvoorstelbaar…
Ik kan me toch eigenlijk niet voorstellen dat iemand erin vliegt, maar blijkbaar blijft het toch gebeuren.
Hoewel ik het ook zo zie gebeuren bij mijn moeder…

Job - 05.07.2004 - 10:48

Zojuist ook zo’n e-mail ontvangen. Gewonnen prijs 1 miljoen euro!
Zag meteen dat er iets niet in de haak was. Men moet vroeg opstaan om mij bij de neus te nemen. Wat ze niet allemaal proberen om aan geld te komen. Treurig! Jammer voor die mensen die er toch intrappen. Meteen verwijderd die rotzooi!

Antoon van Gemert - 25.08.2004 - 14:01

hey..

wij hebben ook zo een brief gehad.. ik heb het voor me.. dat ik 615,810.00 heb gewonnen maar ik moet mijn passport en pinpas faxen naar hun?? !?!?! aangezien ik dit lees weet ik niet wat ik moet doen ?!?!?!

Girl - 28.02.2006 - 19:54